Now showing items 1-12 of 12

  • Radisic, Jelena; Buchholtz, Nils Fredrik; Hansen, Kajsa Yang; Liu, Xin; Kaarstein, Hege (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2024)
    Abstract Mathematics teachers’ beliefs are central to mathematics teaching and student learning. Because different aspects of motivation and affect—particularly enjoyment—primarily develop within the classroom context, ...
  • Nilsen, Trude; Kaarstein, Hege (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
    Denne studien beskriver elevenes muligheter til å lære (OTL) i naturfag, og undersøker tre læreplannivåer: det intenderte (altså hva elevene skal lære), det implementerte (altså hva lærerne underviser, OTL) og det oppnådde ...
  • Kaarstein, Hege; Nilsen, Trude (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
    Lærernes kompetanse og undervisningskvalitet har betydning for elevenes prestasjoner, mens elevsammensetningen i en klasse har betydning for både undervisningskvalitet og prestasjoner. Dette kapitlet undersøker om endringer ...
  • Kaarstein, Hege; Nilsen, Trude; Teig, Nani; Bergem, Ole Kristian; Senden, Bas; Lehre, Anne-Catherine W.G.; Frønes, Tove Stjern; Radišić, Jelena; Jensen, Fredrik; Frøyland, Merethe; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Jorde, Doris; Korsager, Majken; Knain, Erik; Ødegaard, Marianne; Kjærnsli, Marit; Bungum, Berit; Løken, Marianne; Stadler, Matthias Gregor (Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
    I Norge har naturfagprestasjoner på ungdomstrinnet i lang tid ligget under de andre nordiske landene, og de falt i tillegg med 13 poeng fra 2015 til 2019, noe som tilsvarer omtrent et halvt års skolegang. Derfor handler ...
  • Kaarstein, Hege; Nilsen, Trude (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)
    I TIMSS-undersøkelsene har spørsmål om motivasjon for naturfag (og matematikk) inngått i elevenes spørreskjema fra den første undersøkelsen i 1995 til den foreløpig siste i 2015. Motivasjon er delt opp i de tre aspektene ...
  • Nilsen, Trude; Kaarstein, Hege (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
    På samme måte som motivasjon og skolemiljø (målt ved trygghet, læringsfokus, psykososialt og fysisk miljø) har betydning for elevenes prestasjoner, har også skolemiljøet en betydning for elevenes motivasjon. Dette kapitlet ...
  • Nilsen, Trude; Scherer, Ronny; Gustafsson, Jan-Eric; Teig, Nani; Kaarstein, Hege (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
    Even though equity is an important aim for the Nordic countries, for many of these countries, the effect of a student’s home background on their achievement seems to increase over time. If the aim is to reduce the effect ...
  • Lehre, Anne- Catherine W G; Frønes, Tove Stjern; Kaarstein, Hege (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
    Naturfag kjennetegnes ved begrepstung fagdiskurs, og elevers lese- og skriveferdigheter er avgjørende for deres forståelse i faget. I dette kapitlet undersøkes 8470 resonnerende elevsvar på 13 åpne biologioppgaver, som er ...
  • Kaarstein, Hege; Radišić, Jelena; Lehre, Anne- Catherine W G; Nilsen, Trude; Bergem, Ole Kristian (Research report / Forskningsrapport, 2020)
  • Bergem, Ole Kristian; Björnsson, Julius Kristjan; Blömeke, Sigrid; Hatlevik, Ove Edvard; Jensen, Fredrik; Kaarstein, Hege; Kjærnsli, Marit; Mork, Sonja M.; Nilsen, Trude; Olsen, Rolf Vegar; Rohatgi, Anubha (Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)
  • Nilsen, Trude; Kaarstein, Hege; Lehre, Anne-Catherine (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)
    Gaining knowledge of what contextual factors may contribute to changes in student achievement across cycles of international large-scale assessments (ILSA), is important for educational policy and practice. Addressing this ...
  • Bergem, Ole Kristian; Kaarstein, Hege; Nilsen, Trude; Blömeke, Sigrid; Scherer, Ronny; Frøyland, Merethe (Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2016)
    Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) er en internasjonal studie i matematikk og naturfag for grunnskolen, som fra og med 1995 har blitt gjennomført hvert fjerde år. Norge har deltatt hver gang ...