Browsing Spesialpedagogikk by Title
Now showing items 1699-1718 of 2300
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Flere studier har tidligere vist at foreldre spiller en rolle for utviklingen av matematiske ferdigheter, både direkte og indirekte. Enkelte studier har vist at foreldres tillit til barnet relaterer til barnets egen ...
-
Sammenhengen mellom emosjoner og aritmetiske ferdigheter- En kvantitativ undersøkelse av tredjeklasse elever i den norske grunnskoleRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Sammendrag Tidligere forskning viser at barns språklige ferdigheter synes å ha sammenheng med fonologisk arbeidshukommelse. Ulike tester er brukt i ulike undersøkelser for å måle disse ferdighetene. I vår undersøkelse ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Det er sterk empirisk støtte for at fonologisk bevissthet er en sentral prediktor for individuelle forskjeller i den tidlige leseutviklingen (Lervåg, Bråten & Hulme, 2009; Bowey, 2005; Muter, Hulme, Snowling & ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Det foreligger i dag en rekke studier som har påvist sammenhengen mellom språkferdigheter og matematikkferdigheter. Likevel er det usikkert hvordan språk og matematikk henger sammen og hvor sterke disse sammenhengene er. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Bakgrunn: Kommunikasjons- og interaksjonsvansker betraktes som sentrale utfordringer for mennesker med autismespekterforstyrrelse (ASF). Basert på teorien The Simple View of Reading er leseforståelse avhengig av to ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Oppgaven er skrevet i tilknytning til et prosjekt som gjennomføres av Child Language and Learning (CLL) ved Institutt for Spesialpedagogikk (ISP) ved Universitetet i Oslo. Det foreligger i dag en rekke studier som fremhever ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Studien hadde som hensikt å undersøke om kvantitet av verbale voksenytringer og dialogskifter mellom omsorgspersoner og barn i studien (N=17) kunne predikere ekspressivt vokabular, uavhengig av barnets hørselsstatus, og ...
-
Sammenhenger mellom lese- og staveferdigheter : hvilke sammenhenger er det mellom lese- og stavegerdigheter blant elever på 8. trinn?Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2011)Bakgrunn, formål og problemstilling: Denne undersøkelsen er knyttet opp mot forskningsprosjektet Kunnskapsgenerering i det spesialpedagogiske praksisfeltet (KiSP) ved Institutt for Spesialpedagogikk ved Universitetet i ...
-
Sammenligning av foreldres og barnehageansattes rapporteringer av 2;6-åringers språklige ferdigheter. Utprøving av CDI-III.Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2019)Hensikten med denne studien var å undersøke hvordan foreldre og barnehageansatte kan fungere som rapportører av det samme språkkartleggingsverktøyet, CDI-III, for barn på 2 år og 6 måneder (2;6). Barnehagens personale skal ...
-
Samspill mellom barn med multifunksjonshemning : en kvalitativ studie med fokus på den voksnes rolle (Master thesis / Masteroppgave, 2011)Bakgrunn og problemstilling Barn-barn samspill har en egenverdi som den voksne ikke kan erstatte (Röthle, 2005), og kan bidra til å styrke barns utviklingsmuligheter og livskvalitet. En liten andel barn med multifunksjonshemning ...
-
Samspill, sosial kompetanse og utfordrende atferd i familier med internasjonalt adopterte barnRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
-
Samsvar mellom foreldre og barnehageansattes vurderinger av fireåringers språklige ferdigheter: Utprøving av CDI III og ICSRestricted Access (Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)
-
Samsvar mellom foreldre og barnehageansattes vurderinger av fireåringers språklige ferdigheter: Utprøving av CDI III og ICSRestricted Access (Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)
-
Samsvar mellom foreldres og barnehageansattes vurdering av treåringers språklige ferdigheter - Utprøving av CDI III og ICSRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2017)