Browsing Spesialpedagogikk by Title
Now showing items 1003-1022 of 2300
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Gjennom fire intervjuer med innvandrerforeldre som har barn med utviklingshemning i aldersrommet 10-16 år har jeg forsøkt å få et innblikk i hvordan innvandrerforeldre opplever og erfarer å benytte omsorgsavlastning. ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)Sammendrag Integrering i skolen, visjon eller virkelighet? Bakgrunn og formål Integreringsproblematikk har i lengre tid vært på dagsordenen i norsk samfunnsdebatt. Skolen kan sies å være en viktig arena for integrering. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Tema, formål og problemstilling: Med denne oppgaven ønsket jeg å sette fokus på ungdommer som er i behandling for stamming. I teori om stammebehandling har det vært lite fokus på ungdommer, og sentrale personer innen ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Recent trends in special needs education advocate the inclusion of children with special needs, including learners who are hard of hearing, in regular schools whenever possible. It is therefore necessary that the environment ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2004)Abstract Interaction is the road to learning and development. It involves what people do to influence each other s behaviour for better or for worse, and is therefore a central issue in the classroom situation. The study ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2008)Hovedtemaet for forskningsarbeidet er å belyse interaksjon mellom lærere og elever i spesialundervisning sett i lys av kvalitet av mediert undervisning. Begrepet mediert undervisning bygger på en sosialkognitiv læringsteori ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Bakgrunn Denne masteroppgaven knytter seg opp til en større longitudinell studie, ”Internasjonalt adopterte barns språkutvikling 4-11”, ved Institutt for Spesialpedagogikk. Temaet i denne oppgaven er internasjonalt adopterte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Bakgrunn og formål: Internasjonalt adopterte barn gjennomgår etter adopsjonen det som er blitt kalt the second first language acquisition. Hvert tredje internasjonalt adopterte barn har vist seg på en eller annen måte å ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Sammendrag Denne masteroppgaven er tilknyttet det større longitudinelle forskningsprosjektet «Utenlandsadopterte barn i skolen – en oppfølgingsstudie» ledet av professor Monica Dalen ved Universitetet i Oslo, intitutt for ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2016)Denne studien er tilknyttet det longitudinelle forskningsprosjektet «Internasjonalt adopterte barns sosiale utvikling» og «Utenlandsadopterte barn på skolen – en oppfølgingsstudie». Begge er ledet av professor Monica Dalen ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2016)Denne studien er tilknyttet det longitudinelle forskningsprosjektet «Internasjonalt adopterte barns sosiale utvikling» og «Utenlandsadopterte barn på skolen – en oppfølgingsstudie». Begge er ledet av professor Monica Dalen ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Jeg har i min oppgave undersøkt språkforståelsen til internasjonalt adopterte barn. Tittelen på oppgaven er «Internasjonalt adopterte barns språkforståelse». Bakgrunn og formål Det å bli adoptert innebærer et avbrekk i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
-
Internasjonalt adopterte barns vennskap, trivsel, lek og sosiale kompetanse. En kvantitativ studie av fire-åringer i barnehagenRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2016)Sammendrag Denne studiens problemstilling skal forsøke å få svar på førskolelæreres vurdering av barns vennskap, trivsel, lek og sosiale kompetanse for internasjonalt adopterte fire-åringer i barnehagen. Videre skal ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)The transition to inclusive education is not a technical or organisational change but a movement in a clear philosophical direction, as the definitions of inclusive education clearly indicate. Therefore, it is crucial to ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Tittel:”En individuell opplæringsplan - hva er hensikten, og hva er praksis?” En undersøkelse om lærernes erfaringer og perspektiver i arbeidet med individuelle opplæringsplaner”. Bakgrunn: Individuell opplæringsplan (IOP) ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Tittel: «IOP er liksom limet!» En kvalitativ undersøkelse om hvilken plass den individuelle opplæringsplanen har blant lærere i dag. Bakgrunn og formål for undersøkelsen Alle barn har ifølge opplæringslovens § 1-3 rett til ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2022)Sammendrag Bakgrunn: Denne masteroppgaven er en monografibasert oppgave som undersøker hvordan personer med en lett utviklingshemming har hatt det under koronapandemien. Bakgrunnen for undersøkelsen er basert på personlige ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2022)Sammendrag Bakgrunn: Denne masteroppgaven er en monografibasert oppgave som undersøker hvordan personer med en lett utviklingshemming har hatt det under koronapandemien. Bakgrunnen for undersøkelsen er basert på personlige ...