Browsing Det utdanningsvitenskapelige fakultet by Title
Now showing items 2536-2555 of 7785
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Sammendrag av masteroppgaven Tittel: Oppgavens tittel er: Generalisters mulighet i forhold til det spesielle En kvalitativ studie av helsesøstres kunnskap om og erfaring med førskolebarn som stammer. Bakgrunn, formål ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Problemstillinger/tema: Temaet for masteroppgaven er hvordan generelle og domenespesifikke komponenter i motivasjon relaterer seg til hverandre, spesifisert i henholdsvis behov for kognitive utfordringer (need for cognition) ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)”GEOFAG I FOKUS – Konstruksjon av kunnskap: Elevers ideer i geofag” en hovedfags-oppgave i realfagdidaktikk, tar opp følgende to problemstillinger: 1. Hvilken betydning har det konstruktivistiske vitenskapssyn for det ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)Abstract Rates of ADHD diagnosis vary across regions in many countries. However, no prior study has investigated how much within-country geographic variation in ADHD diagnoses is explained by variation in ADHD symptom ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Bakgrunn og formål: Afasi er en språk- og kommunikasjonsvanske som følge av en ervervet skade i hjernen, og fører til språkproblemer innenfor; auditiv forståelse, taleproduksjon, lesing, skriving og bruk av gester ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2018)For students with autism spectrum disorders (ASD), learning social skills is an intricate but essential task to facilitate social inclusion and participation. Limited research is available on social skills interventions ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)This article uses the concept of boundaries (Akkerman and Bakker 2011) to explore why collaboration in citizen science is sometimes difficult. The case study focuses on collaboration between project organizers and project ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2021)Det tverrfaglige temaet utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) har lenge hatt et normativt preg. I senere tider har en pluralistisk tilnærming til UBU vokst frem som en motvekt til den normative UBU-tradisjonen. Her ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2021)Det tverrfaglige temaet utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) har lenge hatt et normativt preg. I senere tider har en pluralistisk tilnærming til UBU vokst frem som en motvekt til den normative UBU-tradisjonen. Her ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Problemstilling: På hvilke måter opplever personalet at tegn-til-tale kan stimulere førskolebarn med minoritetsspråklig bakgrunn, til språkutvikling, deltakelse og kommunikasjon. Forskerspørsmål: 1)På hvilke måter kan ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Problemstilling: Hvilke utfordringer har seks kurdiske minoritetsungdommer opplevd i det norske samfunnet, og på hvilke måter har de kjent på følelsen av å leve mellom to verdener? Forskningsspørsmål: - På hvilke måter ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Abstract By many actors in the Higher Education system, social mobility has been considered a solved problem on account of the massification of attendance and the huge increase in disadvantaged student participation. ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)Flere internasjonale studier har funnet en positiv sammenheng mellom utforskende arbeidsmåter og elevers læringsutbytte, men nesten ingen studier har tidligere undersøkt dette med utgangspunkt i representative norske data. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)The study focused on the school culture and its influence on girls' low participation in science. In order to understand the phenomenon, the study employed qualitative research approach and used interviews, observation and ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Samfunnskunnskap er et fag som omfatter flere spørsmål som kan være kontroversielle i undervisningen. Denne samfunnsdidaktiske masteroppgaven tar sikte på å få innsikt i samfunnskunnskapslæreres refleksjoner og erfaringer ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Sammendrag Tema og problemstilling Denne oppgaven tar utgangspunkt i Fagfornyelsen av Kunnskapsløftet i Meld. St. nr. 28 (2015-2016) Fag – Fordypning – Forståelse, En fornyelse av Kunnskapsløftet. Det legges frem forslag ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Oppgaven er skrevet i tilknytning til det longitudinelle forskningsprosjektet Child Language and Learning ved Institutt for Spesialpedagogikk (ISP), Universitetet i Oslo. Prosjektets formål er å frambringe kunnskap om barns ...