Abstract
Hensikten med denne undersøkelsen var å kartlegge opplevelsen og håndteringen av kritisk medieomtale hos en gruppe norske medieerfarne celebriteter. Undersøkelsen inngikk som en delstudie til doktorgradsprosjektet ”I Offentlighetens Søkelys”, som ledes av Fanny Duckert ved Psykologisk Institutt i Oslo.
Sentrale problemstillinger var:
Hvordan opplever utvalget kritisk medieomtale? Hva opplever de som belastende ved kritisk medieomtale? Hvilke strategier bruker de i møtet med kritisk medieomtale? Hva er det ved fenomenet ”kritisk medieomtale” som gjør det til en belastning? Hvilke intrapersonlige ressurser kan verne mot belastning under kritisk medieomtale?
Et Grounded Theory design ble valgt til studien. Datainnsamlingen og den parallelle dataanalysen foregikk i en toårs periode fra 2005 til 2007. Grunnlaget for undersøkelsen var semistrukturerte intervjuer med 8 programledere som ble rekruttert på bakgrunn av en analyse av det norske mediebildet. Kriterier for deltakelse var at de skulle ha gjentatt erfaring som programleder, jobbet som programleder ved intervjutidspunkt, erfart variert medieomtale og var voksne personer fra 30-55 år.
Resultatet av analyseprosessen var 3 hovedkategorier; ”Forskjeller i belastning”, ”Kilder til belastning” og ”Strategier i møtet med media”. Hovedkategoriene hadde 14 underkategorier. Funnene beskrev variasjon, likheter og forskjeller mellom informantene i opplevelse og håndtering av kritisk medieomtale. Funnene ble drøftet og sett i lys av en utviddet stress og mestringmodell, en selvpsykologisk forståelsesmodell og et oppfølgingsintervju med en nøkkelinformant.
Funnene har implikasjoner for pressen, medierådgivere, psykologer og andre behandlere. De berører også konkrete etiske problemstillinger i samfunn hvor media som institusjon får en økende betydning.