Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T10:08:37Z
dc.date.available2013-03-12T10:08:37Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2012-01-25en_US
dc.identifier.citationAndersen, Bror Just. Effekter av undervisning om psykisk helse i videregående skoler. Doktoravhandling, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/18164
dc.description.abstractMellom 15 og 20 % av alle ungdommer i Norge har psykiske problemer som går ut over deres fungeringsevne. Mellom 4 og 7 % har så alvorlige plager at de trenger behandling. Bare 15-20 % av ungdommer med betydelige psykiske plager har vært i kontakt med psykisk helsevern de siste 12 månedene.<br> I denne kvasieksperimentelle studien med test og kontrollgruppe og Solomons design har jeg undersøkt effekter av forebyggende psykisk helse. Intervensjonen jeg har undersøkt er VIP (Veiledning og Informasjon om Psykisk helse). VIP er et forebyggende program for elever i videregående skole. Målsetningen er å øke kunnskap om og evne til å gjenkjenne tegn på psykiske problemer og lidelser, og å senke terskelen for å søke hjelp. Jeg vurderer her graden av måloppnåelse. Utvalget er 880 elever i Akershus der intervensjonen har blitt gjennomført, sammenliknet med 811 elever fra Vestfold fylke som ikke hadde intervensjonen. Opplysningene er innhentet gjennom spørreskjema før intervensjonen (t0), og 1 (t1), 6, 12 og 24 måneder etter intervensjonen.<br> Ved hvert tidspunkt er kunnskapen målt i prosent av maksimum skåre på et sett av indekser, mens forekomst av problemer måles med SDQ-Nor og skala for angst. Effektstørrelsen på de enkelte indeksene er estimert i (a) forskjeller i forbedring av prosentskåre og (b) Cohens d. Total gjennomsnittlig svarprosent (t0-t3) er på 79,3 % for intervensjonsgruppen og 76,7 % for kontrollgruppen. Forskningsprosjektet har anlagt en kvasieksperimentell Solomon fire-gruppe design. De enkelte spørsmål er gruppert slik at de danner indekser og effekt er målt gjennom signifikanstesting (t-test), absolutte prosentvise endringer og Cohens d.<br> Avhandlingen er en empirisk studie av effekter. Hovedfunnene er at programmet gir klare effekter på kort sikt på kunnskaper om psykisk helse og om hjelpeapparat. Kunnskapene om psykisk helse synes å holde seg ganske godt det første året etter intervensjonen, mens kunnskapene om hjelpeapparat synes å glemmes i betydelig grad. Etter 6 og 12 måneder observeres liten effekt på hjelpsøking. På den annen side synes det å være en moderat, men signifikant gunstig effekt på forekomst av problemer. Programmet ser dessuten ut til å ha en kostnadseffektiv gjennomføring for skolene.nor
dc.description.abstractBetween 15 and 20% of all young people in Norway have mental problems that impact their daily functioning, and between 4 and 7% have problems that need treatment. Psychological problems are often taboo, and many people do not dare to share their problems with others. In this quasiexperimental study with test and control group and Solomons design I have investigated the effects of preventive mental health. The intervention we studied is VIP (Guidance and Information on Mental Health). VIP is a preventive program in Norway targeted at students in secondary school. It aims at increasing understanding and recognition of mental problems and illness and at lowering thresholds for help seeking. We assess the degree of achievement of these goals. A sample of 880 students in a county where the program had been implemented was compared with a sample of 811 students in a county where the program had not yet been implemented. Data was collected through questionnaires prior to intervention (t0) and at 1 (t1), 6, 12 and 24 months after intervention.<br> At each time, knowledge was measured as percentages of top scores on a set of indices, while level of mental health problems was measured by SDQ-Nor and scale for anxiety. Effect sizes on the various indices are estimated in terms of (a) differences in improvements of percentage scores and (b) Cohen’s d. Total average response rate (t0-t3) is 79,3 % for the intervention group and 76,7 % for the control group. The project uses a quasi-experimental Solomon fourgroup design. The individual questions are combined in indexes and the power is measured by significance testing (t-values), total percentage differences and Cohen's d.<br> The thesis is an empirical study of effects. The main findings are that the program provides significant effects in the short term knowledge about mental health and support services. Knowledge about mental health seems to remain fairly well the first year after the intervention, while knowledge of support services seems to be forgotten in a significant degree. After 6 and 12 months observed little effect on the help search. On the other hand, there seems to be a moderate but significant beneficial effect on the incidence of problems. The program also appears to have a cost-effective implementation for the schools.eng
dc.language.isonoben_US
dc.relation.haspartArtikkel I: Andersen, B.J., & Nord, E. (2010) Effekter av program i skolen for å forebygge psykiske plager. Norsk Epidemiologi, 2010, 1, 15-22. Published under a Creative Commons Attribution License.
dc.relation.haspartArtikkel II: Andersen, B.J., Johansen, R. & Nord, E. (2010). Undervisningsprogram i videregående skoler om psykiske plager: Læringsutbytte 6 og 12 måneder etter. Publisert som: Undervisning om psykiske plager for elever i videregående skole: Læringsutbytte etter seks og tolv måneder. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, Vol 49, nummer 9, 2012, side 854-860
dc.relation.haspartArtikkel III: Andersen, B.J., Johansen, R. & Nord, E. (2010). Undervisningsprogram i videregående skoler om psykiske plager: Effekter på elevers hjelpsøking og psykiske helse. Norsk Epidemiologi, 2010, 1, 23-32. Published under a Creative Commons Attribution License.
dc.titleEffekter av undervisning om psykisk helse i videregående skoleren_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.date.updated2012-12-10en_US
dc.creator.authorAndersen, Bror Justen_US
dc.subject.nsiVDP::260en_US
cristin.unitcode170500en_US
cristin.unitnamePsykologisk institutten_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Andersen, Bror Just&rft.title=Effekter av undervisning om psykisk helse i videregående skoler&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Doktoravhandlingen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-30429en_US
dc.type.documentDoktoravhandlingen_US
dc.identifier.duo150177en_US
dc.contributor.supervisorErik Nord, Arne Holteen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/18164/1/dravhandling-andersen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata