• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
  •   Home
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet
  • Psykologisk institutt
  • Psykologisk institutt
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ledelse av kunnskapsmedarbeidere i statlige virksomheter : et integrert perspektiv på transformasjonsledelse i offentlig sektor

Knudsen, Simen Gravli
Master thesis
View/Open
Masteroppgavex2010_SGK.pdf (871.4Kb)
Year
2010
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-25562

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Psykologisk institutt [2922]
Abstract
Det er i dag et økt fokus på endring og innovasjon innenfor ledelse i offentlig sektor. For å undersøke hvordan ledere kan påvirke disse aspektene er det et behov for å empirisk teste moderne modeller for ledelse i offentlig sektor. I denne undersøkelsen var formålet å sammenligne to modeller for ledelse, modellen for transformasjonsledelse og den integrerte modellen for ledelse i offentlig sektor. Det ble utført 40 SWOT baserte intervjuer som genererte refleksjoner rundt ledelse i statlige virksomheter. Utsagn fra de SWOT baserte intervjuene ble kodet på de to modellene for ledelse. Resultatene fra undersøkelsen viste at den integrerte modellen for ledelse gjorde rede for flere utsagn enn modellen for transformasjonsledelse. I tillegg viste resultatene at utsagn kodet på den integrerte modellen for ledelse i større grad var orientert mot individ, gruppe, leder og organisasjonsnivå (IGLO), enn modellen for transformasjonsledelse som i større grad var orientert mot individ og gruppe. I tillegg ble det avdekket utsagn som ikke kunne kodes på de to ledelsesmodellene men som var relevant for ledelse. Funn fra denne studien kan indikere at for å undersøke ledelse i offentlig sektor er det mer hensiktsmessig med en modell for ledelse som integrerer generelle og kontekstuelle faktorer ved ledelse i statlige virksomheter.
 
In today’s society there is an increased focus on change and innovation within the field of leadership in the public sector. In order to examine these aspects of leadership there is a need for the empirical testing of modern leadership models in terms of the public sector. The purpose of this study was to compare two models of leadership, the transformational leadership model and the integrated leadership theory. 40 interviews were conducted based on the SWOT format which produced reflections on leadership in the public sector organizations. The statements generated from the SWOT based interviews were mapped onto the two leadership models. The results indicated that that the integrated leadership theory accounted for more of the statements than the transformational leadership model. Also the results indicated that statements coded onto the integrated leadership model were to a larger extent oriented towards individual, group, leader and organizational levels (IGLO) than the transformational leadership model. This model was to a greater extent oriented towards the individual and group level. In addition the interviews generated statements that the two models could not account for, but were relevant for leadership. Findings from this study indicates that in order to examine leadership in the public sector it is more appropriate to use a model which integrates different contextual factors relevant to leadership in the public sector.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy