dc.date.accessioned | 2024-04-05T13:48:57Z | |
dc.date.available | 2024-04-05T13:48:57Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/110382 | |
dc.description.abstract | Å kunne lese sakprosatekster kritisk er en forutsetning for å fungere i samfunnslivet og i dagens informasjonsrike verden. I den norske læreplanen, Kunnskapsløftet 2020 (LK20), er kritisk lesing framhevet. I forskningslitteraturen pekes det imidlertid på at det kan være utfordrende å konkretisere hva kritisk lesing egentlig er, og hvordan skolen kan sikre at elever tilegner seg den nødvendige kompetansen. Konkretiseringer av sammensatte begreper og kompetanser er blant annet nødvendig i utvikling av vurderingsverktøy. Informasjon fra vurderingssituasjoner er et viktig utgangspunkt for undervisning, og det trengs forskning på hvordan kritisk lesing kan vurderes i både formelle prøver og i mer uformelle situasjoner i klasserommet. I denne avhandlingen utforsker jeg hva kritisk lesing av sakprosatekster innebærer i en norsk utdanningskontekst innenfor fagene norsk og samfunnsfag. Målet er å bidra med innsikt som lærere kan ta i bruk i vurdering og undervisning. Studien består av tre delstudier publisert i tre artikler som på ulike måter belyser hvordan kritisk lesing kan konkretiseres og operasjonaliseres i skolen.
Samlet bidrar avhandlingen til å belyse og operasjonalisere kritisk lesing fra et bredere spekter av teoretiske perspektiver og metodiske tilnærminger, sammenlignet med tidligere enkeltstudier. I prosjektet konkretiserer jeg ulike tilnærminger til tekster som kan styrke elevers kritiske lesing, og som lærere kan ta utgangspunkt i, i vurdering og undervisning. Samtidig framhever jeg forkunnskapers betydning for lesingen og hvordan kritisk lesing kan forstås som en del av skolens danningsoppdrag. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.relation.haspart | Artikkel 1. Weyergang, C., Frønes, T. S. & Siljan, H. H. (2023). Hvordan vurdere elevers kritiske lesing? Forslag til et praktisk-didaktisk rammeverk. Nordic Journal of Literacy Research, 9(1). DOI: 10.23865/njlr.v9.5111. Artikkelen er inkludert i avhandlingen. Den er også tilgjengelig her: https://doi.org/10.23865/njlr.v9.5111 | |
dc.relation.haspart | Artikkel 2. Weyergang, C. «Vi må få dem til å forstå at det de leser er noens oppfatning av virkeligheten, da.» Ungdomsskolelæreres forståelse av kritisk lesing av sakprosatekster i norsk og samfunnsfag. Norsklæreren, nr 4, 2023. https://www.norskundervisning.no/nyheter-og-artikler/weyergang-ungdomsskolelreres-forstelser-av-kritisk-lesing-av-sakprosatekster-i-norsk-og-samfunnsfag. Artikkelen er inkludert i avhandlingen. | |
dc.relation.haspart | Artikkel 3. Weyergang, C. (2022). "... og hvordan kan vi vite det, da?" Ungdomsskoleelevers lesestrategier i møte med tekstoppgaver i samfunnsfag som krever en kritisk tilnærming Acta Didactica Norden, 16(2). DOI: 10.5617/adno.9059. Artikkelen er inkludert i avhandlingen. Den er også tilgjengelig her: https://doi.org/10.5617/adno.9059 | |
dc.relation.uri | https://doi.org/10.23865/njlr.v9.5111 | |
dc.relation.uri | https://doi.org/10.5617/adno.9059 | |
dc.title | Kritisk lesing i vurdering og undervisning: En utforskning av hvordan kritisk lesing av sakprosa kan operasjonaliseres innenfor norskfaget og samfunnsfaget | en_US |
dc.type | Doctoral thesis | en_US |
dc.creator.author | Weyergang, Cecilie | |
dc.type.document | Doktoravhandling | en_US |