Abstract
Forfattere: Johanne Bjørgum Skillingstad og Åsa Frostad Kjærstad Tittel: Selvvurderinger eller andres vurderinger: hva gir et mest treffsikkert bilde av kadetters karakterstyrker? Veiledere: Henning Bang (hovedveileder) og Andreas Dahl (biveileder) Oppgaven undersøker om selvvurderinger eller andres vurderinger gir et mest treffsikkert bilde av kadetters karakterstyrker. For å undersøke dette har vi tatt utgangspunkt i Connelly og Ones’ (2010) kriterier for treffsikkerheten av selvvurdering og andres vurderinger av personlige egenskaper. Vi har undersøkt (1) overensstemmelsen mellom selvvurdering og andres vurderinger, (2) konsistens mellom andres vurderinger og (3) den prediktive verdien til selvvurdering og andres vurderinger på akademisk og militær prestasjon. Karakterstyrkene vi har vurdert i denne oppgaven består av de 12 av Peterson og Seligmans (2004) 24 karakterstyrker som er vurdert til å være særlig relevante for militære ledere. Disse karakterstyrkene er Dømmekraft, Integritet, Kreativitet, Læringslyst, Lagspiller, Lederskap, Mot, Perspektiv, Rettferdighet, Selvregulering, Sosial Intelligens og Utholdenhet. Metode: Deltakerne i studien er 181 kadetter fordelt på tre kull på Krigsskolen (KS). Studien er en del av et større prosjekt på Krigsskolen, “Karakter hos militære ledere", og datamaterialet er hentet fra dette prosjektet. Kadettenes karakterstyrker ble målt ved spørreskjemaet OBSCIF og ble tatt opp på tre ulike tidspunkt (T1, T2 og T3). Utfallsmålet Akademisk Prestasjon er kadettenes karaktergjennomsnitt på Krigsskolen, og utfallsmålet Militær Prestasjon er gjennomsnittet av to veilederes vurdering av kadettene under Stridskurset. I tillegg til dette har vi undersøkt om effektene påvirkes av hvor lenge kadettene har kjent hverandre. For å undersøke overenstemmelsen mellom selvvurdering og andres vurderinger utførte vi en korrelasjonsanalyse mellom kadettenes selvvurderinger og vurderinger fra andre. Enigheten mellom bedømmerne ble estimert gjennom analyse av intraklasse korrelasjon (ICC2). For å vurdere den prediktive verdien til selvvurdering og andres vurderinger på de relevante utfallsmålene utførte vi en korrelasjonsanalyse. I tillegg gjorde vi en t-test for å se om det var en signifikant forskjell i den prediktive evnen til selvvurdering og andres vurderinger. Resultater: Vi fant en positiv sammenheng mellom selvvurdering og andres vurderinger for alle tolv karakterstyrker. For alle tolv karakterstyrker fant vi også moderat til høy konsistens mellom vurderingene til bedømmerne. Vi så en signifikant positiv korrelasjon mellom andres vurderinger og relevante utfallsmål for alle karakterstyrker bortsett fra Rettferdighet. Selvvurderinger av karakterstyrker var kun en signifikant prediktor for én av tolv karakterstyrker for Akademisk Prestasjon og åtte av tolv karakterstyrker for Militær Prestasjon. I tillegg så vi at andres vurderinger var en signifikant bedre prediktor enn selvvurdering for syv av tolv karakterstyrker for utfallsmålet Akademisk Prestasjon og fire av tolv karakterstyrker for utfallsmålet Militær Prestasjon. For øvrige karakterstyrker fant vi ikke at andres vurdering var en signifikant bedre prediktor enn selvvurdering. Selvvurdering var ikke en signifikant bedre prediktor enn andres vurdering for noen av karakterstyrkene – verken for Militær eller Akademisk Prestasjon. Vi fant at andres vurderinger av Mot var en signifikant bedre prediktor for Militær Prestasjon på T2 enn T1, som indikerer en effekt av tid på den prediktive verdien av vurderinger av denne karakterstyrken. Vi fant ingen signifikant effekt av tid på den prediktive verdien av andres vurderinger av Mot for Akademisk Prestasjon, og heller ingen signifikant effekt av tid på de øvrige karakterstyrkene for noen av utfallsmålene.