Hide metadata

dc.contributor.authorHerfjord, Martin Myrlid
dc.date.accessioned2023-03-09T23:00:47Z
dc.date.available2023-03-09T23:00:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationHerfjord, Martin Myrlid. Game-enhanced English teaching in upper secondary school. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/101143
dc.description.abstractDataspill har blitt en stor del av dagens ungdomskultur, men de er egentlig ikke representert på et tilsvarende nivå i undervisning på videregående skoler i dag. Det er et stort læringspotensial i dataspill som kan utnyttes av lærere hvis de benytter riktig fremgangsmåte. Målet med denne masteravhandlingen er å utforske hvordan engelsklærere kan bruke dataspill som undervisningsverktøy i videregående skole, og hvordan elever reagerer på denne type undervisning. Denne type undervisning er i tråd med begrepet spill-forsterket undervisning (egen oversettelse) av Reinhardt (2019). Hovedproblemstillingen i dette studiet er: Hvordan bruker to engelsklærere dataspill i videregående skole? For å svare på problemstillingen, har jeg tatt i bruk tre metoder for å samle inn data: (i) to semistrukturerte intervjuer med to engelsklærere på videregående skoler, (ii) to semistrukturerte gruppeintervjuer med to grupper på seks elever som representerte hver sin klasse, og (iii) klasseromsobservasjon av læringen der dataspill ble tatt i bruk. Funnene viser hvordan de to lærerne bruker dataspill i deres engelskundervisning med nøye planlegging og gjennomføring, og hvordan elevene reagerte positivt på denne undervisningen. Funnene legger vekt på fordelene ved lek, spill, interaksjon og elevdeltakelse, noe som dataspill muliggjør i klasserommene. Dette underbygges av intervjuene og observasjonene. På den andre siden, så er det ikke alltid slik at kommersielle dataspill legger opp til en konsentrert læringsopplevelse som passer med læreplanen. Dette gjør at lærerne presiserer viktigheten av å gå gjennom en grundig prosess når man skal velge dataspill som skal brukes i undervisning. Denne prosessen inkluderer blant annet elevtilpassing, praktiske hensyn, og at det må være relevant for læreplanen. Andre kriterier og læringsprinsipper tilknyttet dataspill for undervisning er utforsket gjennom relevant forskning I teoriseksjonen. Til slutt så presenterer dette studiet et eksempel på et undervisningsopplegg som benytter dataspillet Gone Home (2013) for engelskundervisning på videregående skole. De pedagogiske implikasjonene for denne masteroppgaven er at det er mange fordeler ved å bruke dataspill i engelskundervisning på videregående skole, men at utførelsen må manøvreres grundig og gjennomtenkt for å sikre at den ønskede læringen skal ta sted.eng
dc.language.isoeng
dc.subjectEnglish didactics
dc.subjectVideo games
dc.subjectPlay
dc.subjectMultimodality
dc.subjectDigital tools
dc.subjectGame-enhanced English teaching
dc.subjectLearning principles
dc.subjectCompetence aims
dc.subjectDigital teaching
dc.subjectInteractivity
dc.subjectEnglish teaching
dc.titleGame-enhanced English teaching in upper secondary schooleng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-03-09T23:00:47Z
dc.creator.authorHerfjord, Martin Myrlid
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata