Abstract
Denne hovedfagsoppgaven tar for seg kombinasjonen av fagområdene mobil IT og knowledge management. Gjennom litteraturstudier og analyse av to knowledge management-prosjekter har jeg utviklet et rammeverk som kan bidra til at viktige spørsmål blir stilt i en behovsanalyse. I den forbindelse har jeg villet fastslå hvilke aspekter ved knowledge management og mobil IT som er sentrale i en behovsanalyse for slike systemer.
Både mobil IT og knowledge management har de siste årene vært
gjenstand for stor teknologisk utvikling, men kombinasjonen av mobil
IT og knowledge management har vist seg å by på mange utfordringer som krever en løsning.
Hovedproblemstillingen i denne oppgaven har vært å finne frem til en
måte å analysere de krav vi kan stille til knowledge management-systemer som skal brukes på mobile enheter. I den forbindelse har jeg sett på krav som må stilles til kunnskapen som benyttes, og designmessige aspekter ved bruk av knowledge management-systemer på mobile enheter.
Basert på erfaringer gjengitt i litteraturen laget jeg et analytisk
rammeverk. Det forbedrede knowledge management-rammeverket består av fire aspekter, kunnskap, teknologi, arbeidssituasjon og prosess. Rammeverket kan brukes til å gjennomføre en behovsanalyse for mobil knowledge management.
Analysen og diskusjonen er basert på litteraturstudiene. Funnene som
er beskrevet er gjort i forbindelse med analysen av to knowledge
management-systemer til bruk på mobile enheter: FieldWise og Pocket
Nauticus. Ved å anvende noen rammeverk på disse to systemene, fant jeg at spesielt prosess-aspektet var underutviklet.
Ved hjelp av rammeverket jeg har foreslått, har de to knowledge
management-systemene blitt analysert. På bakgrunn av analysen og
diskusjonen har jeg kommet frem til noen retningslinjer for hver av de fire komponentene som rammeverket består av. Forhåpentligvis vil
rammeverket og disse retningslinjene være med på å gjøre kombinasjonen av mobil IT og knowledge management mindre komplisert i fremtiden.