Abstract
Den overordnede problemstillingen for oppgaven er i hvilken grad dynamikken i en valgkamp kan forklares utfra sakseierskapsteori og såkalt "salience"- teori. Jeg ønsker med det å belyse forholdet mellom media, parti og velger under en valgkamp.
Utgangspunktet for sakseierskapsteorien, slik Petrocik (1996) framstiller den i "Issue Ownership in Presedential Elections, with a 1980 Case Study", er at forskjellige partier "eier" ulike saker eller stridsspørsmål. Velgeren kjenner igjen partiene på disse sakene som man kan omtale som vedkommende partis kjernesaker. En sentral tanke i sakseierskapsteorien er at velgeren ikke trenger å bli overbevist om en bestemt type politikk, men få informasjon om hvilke type problemer som vil bli løst. Det blir dermed viktig å få innflytelse over velgernes dagsorden under valgkampen. Det sistnevnte er også et viktig poeng i teori om agenda-setting. Gjennom mediene kan en aktør få innflytelse på den politiske dagsorden. Jeg undersøker hvorvidt det er et samsvar mellom medieagendaen og velgeragendaen under en valgkamp.
For å belyse problemstillingen gjorde jeg en empirisk analyse av valgkampen i Norge foran stortingsvalget 1997. Da velgeragendaen er kjent fra valgundersøkelsen 1997, er det analysen av medienes dagsorden som utgjør kjernen i dette arbeidet. Det primære empiriske spørsmålet er hvilke saker som dominerte valgkampen i 1997 slik den framsto i massemedia. For å besvare dette spørsmålet foretok jeg en innholdanalyse av seks aviser i perioden 1.august til 15.september 1997, samt en innholdsanalyse av partilederdebatten i NRK før valget.
Oppgaven finner at medieagendaen var sterkt dominert av valgspørsmål (definert som meningsmålinger, regjeringsspørsmålet, "spillet" og lignende) og internasjonale spørsmål under valgkampen 1997. I tillegg viser analysen av pressen at innvandringsspørsmålet var relativt framtredene. Velgerne derimot, var mest opptatt av eldre- og helsespørsmål. Jeg finner med andre ord ikke et klart samsvar mellom velgernes og medienes dagsorden. Spesielt interessant er medienes fokusering på valgspørsmål, noe velgerne ikke var spesielt opptatt av.
Analysen viser også at valgets to "vinnere", Frp og KrF, "eide" de sakene velgerne var opptatt av. Samtidig bar valgkampen tydelig preg av andre aktørers, både politiske partiers og medienes, forsøk på å frata Arbeiderpartiet troverdighet på sentrale velferdsområder.