Abstract
Denne masteroppgaven omhandler et planleggingsverktøy brukt hos ett av Norges ledende teknologibedrifter med kompetanse innen vannkraft. Utgangspunktet for studien er et verktøy som brukes for å planlegge ingeniøroppgaver, og som brukes for å rapportere status på prosjekter. Oppgaven er avgrenset til evaluering av den delen av systemet med størst brukergruppe; ingeniørene som utfører de planlagte aktivitetene.
Det har tidlig blitt gitt uttrykk for misnøye med dette systemet både av ledere og brukere ved avdelingen på Kjeller. Oppgaven tar for seg brukskvaliteten til dette systemet, og benytter et bredt spekter av metoder for å evaluere systemet som også blir brukt i bedriftens avdelinger i andre land. Blant annet blir det utført feltstudier, spørreundersøkelser, intervjuer og brukertesting.
Evalueringen ble gjort i et kostnadsperspektiv – i et forsøk på å finne ut hvor mye dårlig brukskvalitet faktisk koster. Metodene blir vurdert i forhold til egnethet for bruk i en stor funksjonell organisasjon som strekker seg over flere kontinenter. I slutten på rapporten foreslås mulige løsninger for å bedre brukskvalitet og dataintegritet.
Rapporten avdekker flere problemer forbundet med brukskvaliteten i planleggingsverktøyet, som også berører tilstøtende systemer. Systemet er evaluert i kontekst, og aktør-nettverks-teori benyttes for å beskrive de tekniske og sosio-tekniske forholdene.
Nøkkelord: Return of investment (ROI), menneske-maskin interaksjon (HCI, MMI), informasjonsinfrastrukturer (II), datakvalitet, dataintegritet, front-end, User Experience (UE, UX), User Centered Design (UCD), General Electric (GE), GE Hydro, TIMES