Abstract
I denne oppgaven ser jeg på hvordan klinikere på sykehus kommuniserer når de er rundt på sykehuset. Gjennom feltobservasjon og intervju har jeg kartlagt klinkernes behov for kommunikasjon når de er mobile og hvilke teknologi og metoder de i dag benytter seg av. På bakgrunn av dette har jeg sett på introduksjon av en mobil kommunikasjonsenhet for klinikere og hvilke funksjonalitet og egenskaper denne burde inneholde. Oppgaven presenterer en prototype på en mobil enhet og diskuterer enhetens funksjonalitet opp mot de empiriske resultatene, samt tidligere undersøkelser og teori på området.
Studiet viste at dagens kommunikasjonsløsning skaper flere unødvendige avbrytelser i klinikernes arbeid. Dagens løsning tilbyr heller ingen form for informasjon om hvem som tar kontakt, hvorfor de tar kontakt eller hva de tar kontakt om. Prototypen som ble utviklet viste at ved å innføre informasjon om brukerens tilgjengelighetsgrad og informasjon om hva brukeren holder på med, kan klinikerne tilpasse sin kommunikasjon etter mottakerens tilgjengelighet og handlinger.
Ved å tilby flere kommunikasjonsmåter, kan klinikerne begrense bruken av direkte kommunikasjon som er avbrytende i klinikernes arbeide. Prototypen har innført tekstlige beskjeder med prioritering og kvitteringsfunksjonalitet. Funnene i empirien viste at klinikerne ofte kunne benytte seg av tekstlige beskjeder fremfor direkte kommunikasjon.