Hide metadata

dc.contributor.authorRasmussen, Ingrid Birkeland
dc.date.accessioned2022-09-14T22:00:12Z
dc.date.available2022-09-14T22:00:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationRasmussen, Ingrid Birkeland. Fjord, Fjell & Kampfly - En Retorisk Analyse av Forsvarets Reklamefilmer. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96614
dc.description.abstractDet norske Forsvaret er det sterkeste virkemiddelet norske styresmakter har, i følge Forsvarets egen nettside. Med en forståelse av at språk er makt, og at virkeligheten skapes og forandres gjennom språket, setter denne oppgaven som mål å undersøke hvordan det norske Forsvaret tar i bruk de mulighetene språket gir. Oppgaven stiller spørsmålet, hvordan går det norske Forsvaret frem for å bevege og overbevise publikum i sine reklamefilmer. Oppgaven tar for seg de to reklamefilmene: “Fantastiske ingenting” fra 2018 og “Det var en gang et land” fra 2021, og utfører en retorisk analyse av disse. I tillegg tar oppgaven også i bruk begrep fra semiotikken og filmanalysen, for å analysere reklamefilmene. Oppgaven konkluderer med å vise hvordan de to reklamefilmene formidler samme budskap. at Norge trenger Forsvaret, men at dette gjøres på ulike måter i de to filmene.nob
dc.language.isonob
dc.subjectForsvaret
dc.subjectReklamefilm
dc.subjectRetorisk analyse
dc.subjectReklame
dc.subjectSemiotikk
dc.subjectRetorikk
dc.titleFjord, Fjell & Kampfly - En Retorisk Analyse av Forsvarets Reklamefilmernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-14T22:00:12Z
dc.creator.authorRasmussen, Ingrid Birkeland
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata