Abstract
I denne oppgaven undersøker jeg et utvalg sosiologi og sosialantropologi-elevers syn på bærekraft og kultur. Problemstillingen jeg undersøker er: Hva kjennetegner et utvalg sosiologi og sosialantropologi-elevers forestillinger om bærekraft, og hvilken betydning kan kulturforståelse i bærekraftdidaktikken ha for elevers syn på økologisk medborgerskap? Jeg svarer på problemstillingen gjennom å samle inn empirisk materiale fra elever, der jeg har intervjuet fire elever, og der jeg bruker elleve elevtekster. Jeg analyserer deres fortellinger i lys av relevant teori, deriblant medborgerskapsteori og bidrag fra bærekraftdidaktikken, og jeg inkluderer også et kulturperspektiv fra disse feltene. I dag mangler det handlekraft mot store bærekraftutfordringer. Bærekraft har fått mer oppmerksomhet i norsk skole de siste årene, spesielt etter fagfornyelsen i 2020 (Kunnskapsdepartementet, 2017). Samtidig finnes det mange ulike måter å undervise om bærekraft på, og klimakrisen er nettopp et godt eksempel på at kunnskap om klimaendringer ikke automatisk fører til handling for å stoppe denne utviklingen. Spørsmålet som jeg stiller i oppgavens tittel, «hvor rettes oppmerksomheten i Antropocen?», kommer av et ønske om å undersøke hvilken plass bærekrafttematikken har i elevers liv og hvilke tanker de har om individets og samfunnets ansvar. I analysen kommer det frem at elevene har en individualisert forståelse av bærekraftbegrepet der personlige endringer og forbruk står i sentrum, noe som gjenspeiler en individualiseringsprosess som også foregår på samfunnsnivået (Hartung, 2017). Dette får videre implikasjoner for deres syn på medborgerskapet, der strukturorienterte forklaringsmodeller på bærekraft (Dobson, 2007) og kollektiv handling får mindre oppmerksomhet. Når elevene derimot inkluderer et kulturperspektiv fra programfaget sosiologi og sosialantropologi, endrer deres fortellinger om bærekraft seg, og de bruker flere ulike perspektiver i deres refleksjoner rundt denne tematikken. Dette er interessant å diskutere, og relevant for skolens danningsmandat i lys av klimakrisen.