Hide metadata

dc.contributor.authorLindseth, Syver Hove
dc.date.accessioned2022-09-08T22:03:21Z
dc.date.available2022-09-08T22:03:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationLindseth, Syver Hove. Kritisk tenkning – «Et ullent begrep». Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96364
dc.description.abstractMed innføringen av LK20 kom det et utvidet fokus på kritisk tenkning på læreplanen. Kritisk tenkning har nå blitt viet et eget delkapittel i overordnet del, og brukes blant annet som et av kjennetegnene på kompetanse i den nye kompetansedefinisjonen. Gjennom læreplanen omtales det både som et mål, som en ferdighet, og som et middel til og som et resultat av kunnskap. Noen vil kanskje hevde at kritisk tenkning er et begrep det har gått inflasjon i. Samfunnskunnskap beskrives også som et sentralt fag for at elevenes utvikling mot å bli engasjerte og kritisk tenkende deltakere i samfunnet. Men hvordan forstår og forholder lærere som underviser i samfunnskunnskap seg til begrepet kritisk tenkning? I denne studien har jeg intervjuet fire lærere som underviser i samfunnskunnskap på vg1 om deres forståelse av begrepet kritisk tenkning. Som tittelen avslører opplever de at kritisk tenkning er «et ullent begrep» å forklare. En stor del av motivasjonen til oppgaven har vært å undersøke om det utvidede fokuset på kritisk tenkning i LK20 har hatt noen praktisk betydning for lærernes forståelse av begrepet og hvordan de forholder seg til det i undervisningen. Jeg finner at informantenes fremste assosiasjoner til begrepet kan sies å knytte seg til formalvitenskapelige ferdigheter som blant annet omhandler arbeid med kildekritikk. Kritisk tenkning blir for eksempel omtalt av en lærer som viktigst i informasjonsinnhentingsfasen. Arbeid med kildekritikk er utvilsomt viktig i en tid der vi blir omringet av «alternative fakta» og «fake news», men det kan også være problematisk om ikke lærere i akkurat samfunnskunnskap også anser arbeid med systemkritikk som sentralt for kritisk tenkning. Dette betyr ikke at informantene ikke driver med systemkritikk i undervisningen, men heller at informantenes fremste assosiasjoner heller må sies å peke i en annen retning. Kritikk har blitt rettet mot beskrivelsen av kritisk tenkning i LK20 for å være for vag. Usikkerhet og uenighet blant informantene i denne studien ser ut til å kunne støtte opp under den kritikken.nob
dc.language.isonob
dc.subjectkritisk tenkning
dc.subjectLK20
dc.titleKritisk tenkning – «Et ullent begrep»nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-09T22:01:12Z
dc.creator.authorLindseth, Syver Hove
dc.identifier.urnURN:NBN:no-98885
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96364/1/Lindseth_2022.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata