Hide metadata

dc.contributor.authorKornstad, Einar Horsberg
dc.date.accessioned2022-09-07T22:04:14Z
dc.date.available2022-09-07T22:04:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationKornstad, Einar Horsberg. Sosialt og digitalt forbruk: Hvordan Tise bruker virkemidler fra sosiale medier og hvordan det påvirker brukeropplevelsen. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96311
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg hvordan gjenbruksappen Tise benytter seg av virkemidler fra sosiale medier, og hvordan dette påvirker brukeropplevelsen. Ved hjelp av en kvalitativ analyse av appen har oppgaven identifisert en rekke virkemidler Tise benytter seg av, med bakgrunn i teori knyttet til sosiale medier. Hvordan brukere faktisk oppfatter disse virkemidlene ble deretter videre undersøkt via en kvalitativ intervjustudie. Denne utforsket hvilke motivasjoner informantene hadde for å bruke Tise, samt hvordan spesifikke funksjoner påvirker deres brukeropplevelse. Hovedfunnene fra analysen av appen viser at Tise sitt brukergrensesnitt er sterkt inspirert av Instagram. Hjem-siden, utforskningssiden, innleggene, profilsiden og menylinjen er alle eksempler på elementer i appen som ligner på og har lignende funksjoner som tilsvarende elementer i Instagram. Spesielt tydelig er likerknappen på innleggene, som er helt lik den i Instagram. I tillegg er det forsøkt å fremheve enkelte brukere for å gi inntrykket av at de er influensere. Det er også brukt mange elementer av spillifisering. Deltakerne i intervjuene brukte Tise til kjøp og salg. Utvalget og målgruppen bidro positivt til å tilfredsstille deres hedonistiske motiverte behov for forbruk. Samtidig var det også tendenser til at Tise kunne brukes til inspirasjon og som en underholdningskilde, men funksjonene som bygget opp under dette ble lite brukt av informantene. Jevnt over var trenden nettopp det at virkemidlene hentet fra sosiale medier i liten grad ble utnyttet av informantene, og de hadde lite interesse av å bruke Tise til sosiale interaksjoner. Likevel spilte spesielt profilsiden en viktig rolle i å bygge tillit og for å få et inntrykk av motpartens stil før en transaksjon.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleSosialt og digitalt forbruk: Hvordan Tise bruker virkemidler fra sosiale medier og hvordan det påvirker brukeropplevelsennob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-08T22:02:19Z
dc.creator.authorKornstad, Einar Horsberg
dc.identifier.urnURN:NBN:no-98841
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96311/1/Master_EinarHKornstad.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata