Abstract
Oppgavens hensikt er å skape en bedre forståelse av hvordan prissituasjonen og NRKs posisjon som allmenkringkaster påvirker NRKs strategi og mulighet til å sikre seg sportsrettigheter. Jeg vil finne ut hva som er NRK sin strategi og hva de vektlegger, i anskaffelse av nye rettigheter. Gjennom dette casestudie basert på kvantitativ analyse av seertall av NRKs sportssendinger, herunder vintersport og fotball, i tillegg til kvalitative intervjuer med sportsredaktør i NRK Egil Sundvor og ansvarlig for rettigheter Runar Østmo, samt relevante personer utenfor bedriften. Denne analysen har gitt meg dypere innsikt i hvordan pris, teknologiske muligheter og en ny konkurransesituasjon setter rammer for NRKs muligheter. NRK-plakaten, som er et sett med føringer NRK plikter å forholde seg til, setter rammene for hvilke muligheter kanalen har. For NRK gjelder det å både treffe bredden i befolkningen og samtidig være relevante for flest mulig. Analysene har pekt på utfordringer knyttet til prisvekst og pekt på faktorer knyttet til teknologiske muligheter og konkurranse i fremtiden. Teknologiske fremskritt er med på å gjøre konkurransesituasjonen tøffere, og mulighetene flere.
The assignment is looking to get a better understanding of the Norwegian public service broadcaster’s, NRK’s, strategy regarding broadcasting license for sports. From having first choice on every thinkable sport, NRK are getting out bided by competing media houses. Given the enormous increase in price for broadcasting rights, NRK must witness some of the traditional sports rights ending up at the commercial competitors channels. With a combination of TV-figure analysis and interviews with some of the people experiencing this up close, I seek to get a better grip on the situation and what to expect from NRK in the future. This means interviewing, Egil Sundvor sports director in NRK and Runar Østmo who oversees the sports rights department in NRK, among others. As a public broadcaster NRK has their own set of rules and statutes to uphold, in order to keep their broadcasting license. I will investigate how these rules are affecting their strategy in the search for new sports rights. The digital revolution we now are witnessing is challenging both NRK and other media institutions, and I will seek to find out how this impacts the future of sports rights.