Abstract
Denne studien undersøker hvordan konflikt kan bidra til læring i prosjektarbeid. Dette er undersøkt med utgangspunkt i en metodetriangulering av åtte kvalitative dybdeintervjuer og 91 refleksjonsnotater skrevet av nåværende og tidligere studenter ved det tverrfaglige masterprogrammet i Organisasjon, ledelse og arbeid, som har fullført emnet Prosjektforum. Prosjektforum er et 20-studiepoengsemne der studentene jobber i prosjektgrupper med et mandat fra en ekstern oppdragsgiver. Det er reelle oppdrag, som krever datainnsamling, bearbeiding av empiri og som forankres i samfunnsvitenskapelig teori (Universitetet i Oslo, u.å. a). Å ta utgangspunkt i Prosjektforum muliggjorde å undersøke opplevelser og refleksjoner om læring og konflikt på tvers av prosjektgrupper, der prosjektenes innhold hadde stor variasjon, samtidig som prosjektenes lengde og omfang var relativt like. Totalt sett er dataen, både fra informanter og refleksjonsnotat, samlet inn fra fire kull. I denne studien går jeg inn med en forståelse av konflikt som tilsvarer Folletts (1995) definisjon, som representerer det synet som anser konflikt som muligheten for noe nytt, noe konstruktivt og noe bedre, samtidig som man anerkjenner både konstruktive og destruktive effekter av konflikt. Formålet med denne forståelsen er å muliggjøre konstruktivitet som en effekt av konflikt, slik vi kan belyse konfliktens potensiale som en læringsressurs i både utdanningsinstitusjoner og organisasjoner i arbeidslivet. Som et resultat av tematisk analyse av studiens to utvalg fant jeg at konflikt kan fungere som en læringsarena og kan mobilisere to forskjellige innholdskategorier av læring: i) konflikt kan fasilitere læring om konflikthåndtering og ii) annen læring som et resultat av konflikt. Studiens funn tydeliggjorde at konflikt kan bidra til både individuell læring og læringsutbytte på et organisatorisk nivå. Det var med utgangspunkt i Argyris & Schöns (1996) forståelse av organisatorisk læring at vi belyste mulighetene for læringsutbytter på et organisatorisk nivå. Mens sentrale premisser fra erfaringslæringen og Kolbs læringssirkel (2012) ble lagt til grunn for å forstå individuell læring som en sirkulær prosess, der individet lærer på bakgrunn av erfaringer og refleksjon og videre anvender denne læringen i fremtidige situasjoner. Spinnteorien ble anvendt løpende i studiens analyse for å belyse behovet for konflikt i samspill med tre andre elementære gruppefunksjoner for at gruppen skal prestere på et høyt nivå. Funnene viste fire hovedlæringsutbytter i innholdskategorien «Konflikthåndtering». Konflikt kan mobilisere i) en ufarliggjøring av konflikt og ii) en nyttegjøring av konflikt, i tillegg til iii) sosial kompetanse til å stå i og håndtere konflikter og iv) evne til å regulere negative emosjoner og bedømme konflikters destruktivitet. Videre ble fire andre hovedlæringsutbytter som var et resultat av konflikt belyst: i) bevisstgjøring på eget perspektiv, ii) bevissthet på forskjellige arbeids- og diskusjonsmetoder, iii) forståelse av «Hvem er jeg i et samarbeid?» og iv) læring om arbeidslivet og arbeidslivets krav. Videre gjorde denne studien et poeng av å skille mellom latente, usagte konflikter og uttalte konflikter. Det ble tydeliggjort at læring om konflikthåndtering kan oppstå med utgangspunkt i både de latente og de uttalte konfliktene, mens den andre læringen som oppsto som et resultat av konflikt utelukkende stammet fra de uttalte konfliktene. Denne individuelle læringen kan være av relevans og nytte for det konkrete prosjektet, samt andre situasjoner etter prosjektslutt. Mens det organisatoriske utbyttet kun vil være nyttig i det konkrete prosjektet, da prosjektgruppen opphører etter at prosjektet er fullført. Studien argumenterer for at konfliktlæring er læring på de høyeste kunnskapsnivåene tatt i betraktning av Blooms taksonomi (1956). Konflikt er en naturlig del av menneskelig samarbeid, og denne studien setter lys på de mulige konstruktive effekter av konflikt. Studiens formål er å sette lys på konflikt som kilde for læring og bevisstgjøre om de læringsmulighetene som konflikt kan mobilisere. Dersom prosjektgrupper, i både arbeidslivet og utdanningsinstitusjoner, anerkjenner konfliktenes muligheter og blir bevisst på disse mulighetene, vil det være det første steget for at prosjektgrupper kan høste konfliktlæringens konstruktive virkning.