Abstract
Interessen rundt tillit i styringen og ledelsen av offentlig sektor har økt de siste årene i de skandinaviske landene. Dette har også vært av økende interesse i profesjonsbaserte organisasjoner som preges av sterke normer og verdier. Som følge av innføringen av mål- og resultatstyring har kontrollen og overvåkingen over de profesjonelt ansatte økt, noe som oppleves som et uttrykk for mistillit. Dette har reist debatten om reformer inspirert av New Public Management og medfølgende styringsmodeller har ført til mistillit mellom ledelsen og de profesjonelt ansatte. På bakgrunn av dette peker flere aktører på et behov for økt tillit og autonomi til de profesjonelt ansatte ved en tillitsreform i den norske spesialisthelsetjenesten. Hvordan en tillitsreform skal utformes er derimot ikke entydig. Formålet med denne oppgaven er å presentere et forslag på hvordan en tillitsreform i den norske spesialisthelsetjenesten kan utformes basert på problemstillingen “Hvilke problemer står den norske spesialisthelsetjenesten overfor knyttet til mål- og resultatstyring, og hvordan kan en tillitsreform løse de problemene?”. Ved å gjennomføre en scoping review av litteraturen på området har vi kartlagt de sentrale bidragene, og presentert de sentrale argumentene og diskursene. Litteraturen omhandler utfordringer og problemer som oppstår som følge av mål- og resultatstyring, tillitsbasert styring og ledelse i offentlig sektor og unike kjennetegn for den norske spesialisthelsetjenesten. I tillegg har vi identifisert noen begrensninger ved litteraturen og forslag til videre forskning. På bakgrunn av vår scoping review har vi identifisert følgende problemer ved mål- og resultatstyring er detaljstyring, begrenset autonomi og handlingsrom, samt kontroll og overvåking. Videre har vi identifisert ulike elementer en tillitsreform kan inneholde for å løse de problemene. Vi argumenterer for at en fjerning av mål- og resultatstyring ikke er hensiktsmessig, og styringen burde i større grad være basert på overordnede mål. Videre kan en tillitsreform utformes ved å redusere detaljstyring, øke autonomi og handlingsrom til de profesjonelt ansatte, samt legge til rette for selvstyre basert for de profesjonelt ansatte. Denne oppgaven bidrar til forskningsfronten ved å oppsummere og kombinere ulike bidrag som belyser den relevante tematikken, og på denne måten skapes det ny innsikt i temaet tillitsbasert styring og ledelse i offentlig sektor. I tillegg gir oppgaven et unikt innblikk i de problemene som den norske spesialisthelsetjenesten står overfor, og bidrar med et forslag til hvordan en tillitsreform kan utformes og tilpasses de særegne problemene. Dette er et bidrag som kan utvikle forskningsfronten med hvordan en tillitsreform kan utformes i offentlig sektor for å ivareta viktige hensyn. Derfor kan oppgaven være viktig for aktører med stor interesse for tillitsbasert styring og ledelse i offentlig sektor, særlig i norsk kontekst.