Abstract
World Wide Web startet som et lite nettverk mellom universiteter og
forskningssentrene. Målet var å ha tilgang til dokumenter som disse institusjonene hadde bruk for. I dag er web et avansert interaktivt medium for utveksling av informasjon, ikke minst for også å drive virksomhet. Web har hatt en kontinuerlig utvikling gjennom alle år. Web 2.0 er en viktig del av den seneste utviklingen. Teknologier bak Web 2.0 muliggjør unike brukermulighetene, der brukeren skaper
informasjonen, samt benytter seg av skapt informasjon på unike måter. Web 2.0 står for mye mer enn bare teknologi, rettere sagt en blanding av teknologier. Web 2.0 representerer sosiale interaksjonen, nye kommunikasjonsmåter, nye måter å drive forretning på, etc. Det er det første konsept som kombinerer tekniske, sosiale og forretningsteorier.
Som vi forstår av navnet symboliserer Web 2.0 noe nytt i forhold til hva vi har sett på weben tidligere. Men, hva er det nye og hva er det nytt i forhold til? Disse spørsmålene vil man kunne få ulike svar på. Det er avhengig av hvem man spør. Her er det ingen fasitsvar, men forståelsen av begrepet bygger rundt mange trender en ser i forhold til hvilken utvikling weben tar, både på kort og lengre sikt.
En måte å se på Web 2.0 er å betegne et nettsted med statiske websider som Web 1.0 og et nettsted med dynamisk genererte websider som Web 1.5. Et nettsted hvor vi i tillegg har høy funksjonalitet på klientsiden, kombinert med et rikt brukergrensesnitt vil da kunne kalles Web 2.0. En annen måte å bruke begrepet Web 2.0 på er å si at dette er en ny måte for å drive virksomhet på Internett. Det som er nytt er at man inviterer brukerne til å være med å delta og skape felles verdier, fremfor at brukerne bare er noen som leser
informasjonen, eller bruker enveistjenester som ligger tilgjengelig. Vanlig netthandel med rent kjøp og salg er et eksempel på en tradisjonell virksomhet på Internett. Å la brukerne kommentere produktene slik man kan på for eksempel Amazon.com og mange andre nettbutikker er et steg i retning Web 2.0. Hvis man drar dette enda
lenger lar man brukerne skape selve verdien på nettstedet gjennom at de selv tilbyr det som er til salgs. Dette gjelder for eksempel auksjoner som eBay og QXL, og formidlingstjenester som FINN. Det virkelig interessante med dette er at verdien på tjenesten stiger med antall brukere som benytter den. En formidlingstjeneste med få
brukere har liten verdi både for de som skal tilby noe og de som skal kjøpe noe. Det er også viktig å merke seg at sosialnettverkstjenester, altså tjenester der nettverket av folk er det viktige, ikke begrenser seg til tjenester hvor kjøp og salg er målet. Verdien kan være i å komme i kontakt med andre, som i venne- og dating tjenester.
Det kan være å oppnå felles kunnskapsbase, som tilfelle med Wikipedia, å dele bilder på flickr eller videosnutter på YouTube, er andre eksempler på nettverkstjenester. Mulighetene for å skape verdi gjennom å bygge sosiale nettverk er store og det finnes flere og flere eksempler på nettstedene som bygger suksess på denne oppskriften.