Abstract
Visuelle modelleringsnotasjoner som UML har til hensikt å være til
hjelp for systemutviklere ved å tilby et grafisk abstraksjonsnivå for programdesign. Det har imidlertid vist seg problematisk å modellere dynamikk med f.eks UML.
I en dynamisk tid er det stadig nye krav til teknologi. Vi ser at programmvare ikke lenger begrenser seg til tradisjonelle formål. Dynamikk og bevegelse er essensielle fenomener ved verden idag og moderne programvare gjenspeiler verden på langt flere områder enn tidligere.
Et sentralt element ved moderne teknologi som spill, animasjon, bevegelse og roboter er dynamikk i form av bevegelse. Per idag finnes det ikke noen kjente notasjoner innen databehandling for modellering av bevegelse.
Denne oppgaven presenterer en omfattende undersøkelse av dynamikk
og visuelle språk. Videre viser vi hvordan dynamikk kan visualiseres,
med eksempler fra flere visuelle kommunikasjonsmedier. Med
bakgrunn i dynamikkundersøkelsen konstrueres et domenespesifikt språk
som uttrykker bevegelsesdynamikk. Dette språket testes på en sportssituasjon hvor bevegelse står sentralt og UML testes på det samme tilfellet. Resultatene danner grunnlaget for en diskusjon om hvilke typer dynamikk det finnes uttrykkskraft for i generelle språk som UML og domenespesifikke språk.
Avslutningsvis presenteres tilfeller hvor en kan ha nytte av et grafisk språk for modellering av bevegelse og erfaringer med arbeidet i denne oppgaven.