Abstract
Carlsberg Breweries besluttet i 2003 å innføre SAP som standardisert virksomhetssystem (ERP system) i datterselskapet Ringnes AS. Implementeringen av SAP var et ledd i et prosjekt kalt Northern Light , der formålet var å danne en standardisert og sentralisert IT-løsning for de nordiske landene under Carlsberg Breweries. Med utgangspunkt i dette er denne masteroppgaven formet som et casestudie av hva som skjedde på Ringnes, både under forberedelsene og i etterkant av implementeringen av SAP.
Formålet med oppgaven var å se på hvordan et virksomhetssystem som SAP ville påvirke infrastrukturen på Ringnes i lys av teorier omkring ANT (Actor Network Theory) og standardisering. Spesielt var det interessant å undersøke hvordan implementeringen ville påvirke det totale antallet informasjonssystemer, og hva som er kritisk for å kunne implementere ett enkelt system. Det ble også undersøkt om det er mulig å sikre seg mot alle mulige kilder til problem i forberedelsesfasen før implementering av et ERP (Enterprise Resource Planning) system, og hva som skal til for å forhindre problemer og overkomme barrierer.
Resultater fra undersøkelser i oppgaven viste at det ikke var mulig å innføre SAP som ett enkelt system ved Ringnes. Det var behov for både annen funksjonalitet, samt støttesystemer tilknyttet kvalitetssikring (KPI) og feil- / endringshåndtering som medførte tilleggsystemer. Riktignok førte SAP implementeringen til en stor nedgang i den totale mengden informasjonssystemer. Konklusjonen er at de strenge og klare prosedyrene for feil- og endringshåndtering har hatt en vesentlig rolle for at den totale mengden tilleggsystemer ikke ble mer enn tre.
Videre konkluderes det i oppgaven at det nærmest kan virke som en umulig oppgave å sikre seg fullstendig mot problemer i forbindelse med en implementering av et ERP system, spesielt med tanke på startfasen. Det kommer frem i undersøkelser at feil og årsaker til feil ikke kan oppdages før selve systemet er satt i drift. Dette skyldes at ERP systemer er så sammensatte og komplekse at problemer ikke kan og vil oppdages før det skjer . Videre konkluderes det med at overordnet kunnskap omkring organisasjonens prosesser / verdikjede i samarbeid med ERP systemet er kritisk for å oppdage, finne og rette feil effektivt.