Abstract
Denne masteroppgaven handler om kvinnelig representasjon eksemplifisert gjennom Henrik Ibsens Nora. Oppgaven er todelt. Den første delen er en historiografisk del. Gjennom forskning på en rekke historiske Nora-er trer tre hovedtyper fram: En Nora med røtter i melodramaet, en politisk Nora og en Nora portrettert gjennom psykologisk realisme. I oppgavens andre halvdel undersøker jeg mitt eget arbeid som skuespiller ved å analysere hva Nora representerte i Beijing i 1998. Da spilte jeg selv Nora i Mr. Wus oppsetning av Et Dukkehjem på The National Theatre of China (NTCC). Oppsummert er målet med denne oppgaven å analysere hva slags type kvinnelig representasjon Henrik Ibsens Nora står for, for å kunne analysere min egen Nora i Mr. Wus oppsetning i Beijing i 1998. Analysen viser at min Nora i Beijing er et resultat av kulturell og estetisk overføring med røtter tilbake til både melodramaet, Nora som politisk kraft og Nora representert gjennom psykologisk realisme. I tillegg reflekteres de politiske forholdene i Kina i 1998 ved at Nora både representerte en individuell kvinne og den vestlige verden. Gjennom Kommunistpartiets krav til hva Nora skulle representere, ble rollen formet for å forsterke de nasjonalistiske strømningene i Kina på slutten av 1990-tallet. Ettersom Et Dukkehjem i Beijing i 1998 er produksjon hvor en norsk skuespiller jobber sammen med et kinesisk ensemble, vil denne oppgaven også måtte drøfte noen av de utfordringene som oppsto rundt forståelsen av kvinnelig representasjon i en interkulturell kontekst. For å kunne analysere kvinnelig representasjon gjennom Nora-rollen, må rollen derfor også settes inn i en politisk og kulturell kontekst hvor estetisk overføring er et vesentlig begrep. Oppgaven konkluderer med at kvinnelig representasjon er et så sammensatt og intetsigende begrep at det er uten mening med mindre det analyseres ut ifra en estetisk, kulturell og politisk kontekst.