Abstract
Sosiale medier tar stadig større del av menneskers daglige rutiner, og kan bidra til mye godt. Kommunikasjonen oss mennesker imellom har endret seg dramatisk siden sosiale mediers inntog. Vi har i dag full oversikt over venner og bekjentes gjøren og laden, og er stadig innom ulike nettsteder for å holde oss oppdatert på andre, og andre oppdatert på oss. I denne oppgaven tar jeg for meg spørsmålet "Hvordan kan Institutt for Informatikk benytte seg av sosiale medier for å støtte studentmiljøet? Hvilken funksjonalitet bør et slikt sosialt medium ha? Og hva skal til for å oppnå aktiv bruk over tid?" Spørsmålet belyses gjennom empiriske undersøkelser som er foretatt ved Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo, hvor både spørreundersøkelse og intervjuer er gjennomført.
Undersøkelsen viser hva studentene ved Institutt for Informatikk tenker om studentmiljø, og hvilke rutiner de har for bruk av sosiale medier. Resultatet viser hvor viktig det er for studentene å ha andre medstudenter å støtte seg til gjennom studieløpet, slik at de kan oppnå best mulig resultat. Jeg har designet en prototype til et nytt sosialt medium, ViFi (vi på IFI), som blir presentert i oppgaven. Designet tar utgangspunkt i undersøkelsen som er utført, i tillegg til en designworkshop med studenter fra instituttet. Designprosessen følger en brukersentrert tilnærming, med stort fokus på brukerne og brukernes behov. I ViFi er studenter, ansatte og aktiviteter i fokus, og mediet gir mulighet for samarbeid og diskusjon. Styrken til ViFi er at det er designet for å oppfylle studentenes behov i forhold til studentmiljøet, og at det dermed forsøker å gi studentene noe som de ikke får fra andre steder. Det i seg selv gjør det ikke mediet til en suksess. Det å få mange medlemmer, som også skal bidra med eget innhold og fortsette bruk over lengre tid, er ikke gjort over natten. Det er en utfordring som krever et godt gjennomtenkt design, og en godt planlagt innføring. Oppgaven argumenterer for valg som er gjort i tilknytning til designet, og diskuterer hva som skal til for å hold brukerne engasjert.
Stikkord: Interaksjonsdesign, Brukersentrert design, Sosiale medier, Sosiale nettverk, Studentmiljø, Læringsmiljø, Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo