Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T08:06:33Z
dc.date.available2013-03-12T08:06:33Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-05-06en_US
dc.identifier.citationPettersen, Øyvind. Inclusive identity management . Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/8890
dc.description.abstractThe emerging research field inclusive identity management (IIDM) ddresses one of the most critical issues of the Internet today. The challenges related to the accessibility of user registration and identity management are many and in order to use the services provided by Facebook, users must first be registered and authenticated. These mechanisms must therefore be accessible for a broad range of users. The primary objective of this thesis has been to contribute with valuable research on accessibility challenges in social media, and this thesis is a part of creating a pool of knowledge that addresses the challenges related to accessibility- and inclusion issues in identity management. The thesis has also had the objective of examining and comparing three evaluation methods and the outcome of these, as well as clearing up the relationship between usability and accessibility. The first research question deals with exactly these two terms - usability and accessibility and the relation between them. A review and a comparison of three academic articles that discuss this problem has been made, and I argue that the most complete way to look at this relationship is to look at the terms and their respective fields’ problems as two intersecting sets. The second research question is focused on the challenges that visually impaired users experience when registering on Facebook. Challenges that this thesis unveils include great defects when it comes to technical accessibility, even though these technical flaws were observed to have less influence on the user experience than expected. In addition, I argue that use of newer and dynamic technology give assistive technology users problems, as well as CAPTCHA not being an accessible solution for the visually impaired. The final and third research question is about different evaluation methods and their outcome and validity. The findings provide valuable insight on these evaluation types and how their outcome and validity varies. I argue that there is a big gap in the outcome of evaluation with and without users involved and a combination of evaluation methods is suggested, in order to get as valid results as possible. These findings is interesting for the field of universal design and inclusive identity management, as registration processes such as this are seldom studied with an accessibility perspective. My research has also lead to thorough and extensive results on accessibility evaluation methods, which can be used in future universal design studies. Keywords: Inclusive identity management, Universal design, Accessibility, Evaluation, Interaction design, Usability, Social medianor
dc.description.abstractDet nye forskningsfeltet inkluderende identitetsforvaltning tar for seg et av de mest kritiske spørsmål rundt bruk av Internett i dag. Utfordringene knyttet til tilgjengeligheten til brukerregistrering og identitetsforvaltning er mange og for å bruke tjenestene levert av Facebook, må brukere først være registrert og autentisert. Disse mekanismene må derfor være tilgjengelige for et bredt spekter av brukere. Det primære målet med denne oppgaven har vært å bidra med verdifull forskning om tilgjengelighetsutfordringer i sosiale medier, og denne oppgaven er med på å skape et kunnskapsgrunnlag som kan hjelpe til med å løse utfordringene knyttet til tilgjengelighet og inkluderingsproblemer i identitetsforvaltning. Oppgaven har også hatt som mål å undersøke og sammenligne tre evalueringsmetoder og utfallet av disse, samt å rydde opp i forholdet mellom brukervennlighet (usability) og tilgjengelighet (accessibility). Det første forskningsspørsmålet omhandler nettopp disse to begrepene - brukervennlighet og tilgjengelighet og sammenhengen dem i mellom. En gjennomgang og en sammenligning av tre faglige artikler som drøfter dette problemet har blitt gjort, og jeg argumenterer for at den mest komplette måten å se på dette forholdet er å se på de to begrepenes respektive problemer som to kryssende og komplementerende sett. Det andre forskningsspørsmålet er fokusert på de utfordringer som synshemmede brukere faktisk opplever ved registrering av bruker på Facebook. Utfordringer som denne oppgaven presenterer inkluderer store mangler når det gjelder teknisk tilgjengelighet, selv om disse tekniske feilene ble observert å ha mindre innflytelse på brukerens opplevelse enn forventet. I tillegg argumenterer jeg for at bruk av nyere og dynamisk teknologi gir brukere som benytter teknologiske hjelpemidler problemer, samt at CAPTCHA ikke er en tilgjengelig løsning for synshemmede. Det siste og tredje forskningsspørsmålet dreier seg om ulike former for evaluering og deres utfall og gyldighet. Funnene gir verdifull innsikt i disse evalueringstypene og hvordan deres utfall og gyldighet varierer. Jeg argumenterer for at det er et stort gap i utfallet av evalueringen med og uten brukere involvert, og en kombinasjon av evalueringsformer blir foreslått, for å få så gyldige resultater som mulig. Disse funnene er interessante for feltet universell utforming og inkluderende identitetsforvaltning, ettersom registreringsprosesser som dette sjelden er studert med et tilgjengelighetsperspektiv. Min forskning har også ført til grundige og omfattende resultater på evalueringsmetoder og tilgjengelighet, som kan brukes i fremtidige studier innen universell utforming. Nøkkelord: Inkluderende identitetsforvaltning, universell utforming, tilgjengelighet, evaluering, interaksjonsdesign, brukervennlighet, sosiale mediereng
dc.language.isoengen_US
dc.titleInclusive identity management : A case study investigating the accessibility of user registrationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-02-29en_US
dc.creator.authorPettersen, Øyvinden_US
dc.subject.nsiVDP::420en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Pettersen, Øyvind&rft.title=Inclusive identity management &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-29847en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo120057en_US
dc.contributor.supervisorJo Herstaden_US
dc.identifier.bibsys120426765en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/8890/3/Pettersen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata