Abstract
For synshemmede kan mobilitet være et stort problem, ettersom de i liten grad er i stand til å transportere seg selv over lengre avstander. I praksis blir mange derfor avhengig av fylkenes transporttjeneste, eller venner og familie, for å komme seg rundt. Antallet slike turer er sterkt begrenset, og mange synshemmede opplever dermed å bli isolert fra samfunnet, mot sin vilje. Dersom denne gruppen i større grad kan benytte seg av kollektivtransport, vil de være i stand til å komme seg ut oftere, og dermed oppleve økt livskvalitet. En forutsetning for at dette skal være mulig er en tilgjengelig kollektivtrafikk, både når det gjelder fysisk utforming av fremkomstmidler og stoppesteder, og tilgjengeligheten av relevant informasjon. Jeg drøfter i denne masteroppgaven begge disse satsningsområdene, men hovedfokuset er på informasjonstjenester, og da i første rekke Trafikantens informasjonstjenester for mobiltelefon. Det viser seg at disse allerede i dag er mulige å bruke for synshemmede med skjermlesere, men det finnes et stort forbedringspotensial, både i forhold til tilgjengelighet, brukbarhet, effektivitet og nye funksjoner.
For the visually impaired, mobility can be a huge issue, as it can be difficult for them to be able to transport themselves over long distances. As a result of this, a lot of visually impaired people have to rely on either friends or family, or on public transportation services for people with disabilities, to be able to get around. The allowed number of such trips is severely limited, and as a result of this, many experience isolation from society against their own will. If these people had been able to use regular public transportation to a greater extent, they would be able to get out more, thus increasing their quality of life. For this to be possible, public transportation must be accessible, both in the physical design of vehicles and stations, but also when it comes to accessible information about public transportation. Both of these areas are discussed in this master thesis, but the main focus is accessible information in general, and Trafikanten's information services for mobile devices in particular. These are, to some extent, already accessible to visually impaired users with screen readers, but there exists a large, untapped, potential, when it comes to accessibility, usability, efficiency, effectiveness and new functionality.