Hide metadata

dc.date.accessioned2021-02-18T14:27:18Z
dc.date.available2021-02-18T14:27:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/83408
dc.description.abstractDenne avhandlingen utforsker skriveundervisning i tre språklig heterogene klasser på barnetrinnet knyttet til et utviklingsarbeid i sjangerpedagogikk. Studien bygger på sosiokulturell læringsteori, funksjonell språkteori og teori om stillasbygging for andrespråksinnlærere. Med dette synet på språk og læring er tilgang til diskurs, mulighet for muntlig språkbruk og mye støtte avgjørende for andrespråksutvikling. Data er samlet inn gjennom feltarbeid på to barneskoler, og består av lydopptak av undervisning og intervjuer med lærere, feltnotater, tekster og foto. Den observerte undervisningen preges av lærerstyrte samtaler om felles dekonstruksjon og konstruksjon av tekster. Analysen viser at informantene gjennom lærerstyrte samtaler med IRF-struktur og mye stillasbygging oppfordrer, støtter og utfordrer andrespråkselever til deltagelse og språkbruk. Analysen viser også at metaspråk er et sentralt redskap for språklig oppmerksomhet, og at metaspråk bidrar til å tydeliggjøre taus kunnskap om språk og struktur i ulike typer tekster. Undervisningen kjennetegnes ved tydelig klasseledelse, oppgaver som krever interaksjon, muntlig aktive elever og god voksentetthet. Skriveundervisning under slike betingelser kan gi andrespråkselever bedre mulighet for å forstå, delta i og ha utbytte av den faglige diskursen. Avhandlingen drøfter betydningen av at andrespråkselever får mulighet til å delta i samtaler om tekster, betydningen av læreres planlagte støtte som kontekst for interaksjonell støtte og betydningen av språklig oppmerksom undervisning. Den diskuterer også kvaliteter ved språklig oppmerksomme lærere. Avhandlingen viser hvordan dialogisk, eksplisitt og språkbasert undervisning fungerer støttende for alle elever, men er avgjørende for at andrespråkselever skal kunne videreutvikle andrespråket sitt gjennom ordinær undervisning.en_US
dc.language.isonoen_US
dc.titleStøttende skriveundervisning i språklig heterogene klasser: En studie av sjangerpedagogisk undervisning på barnetrinneten_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.creator.authorHaugli, Hanne
dc.identifier.urnURN:NBN:no-86139
dc.type.documentDoktoravhandlingen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/83408/1/PhD-Haugli-2020.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata