Abstract
I denne masteroppgaven analyserer jeg formidling av nevrovitenskap i artikler publisert i det populærvitenskapelige magasinet National Geographic. I artiklene, som ofte bærer et visst aktualitetspreg, belyses forskjellige samfunnsaktuelle forhold med perspektiver og kunnskap fra forskningsområdet nevrovitenskap. I oppgaven vektlegger jeg magasinets populære uttrykksformer, som i stor grad beror på formidling gjennom det visuelle, og hvilken betydning disse har for hvilket bilde som skapes av de forskjellige forholdene som diskuteres i magasinets artikler. Jeg nærmer meg forskningsobjektet med forskjellige perspektiver som kan innordnes under medieestetikkens forskningsfelt. Medieestetiske perspektiver vektlegger mediets betydning for hvordan noe fremtrer gjennom sanselig erfaring og persepsjon. Denne teoretiske innfallsvinkelen gjør det mulig å analysere mangfoldet av potensielle meninger som forskjellige medierte uttrykk kan produsere. I analysekapitlene diskuterer jeg blant annet betydningen av magasinformatet som kunnskapen presenteres i. Jeg diskuterer bruk av forskjellige visuelle sjangre i formidlingen. Og jeg diskuterer hva tekniske egenskaper ved bildedannende medier kan bety for hvordan man kan oppleve eller erfare forholdene det formidles kunnskap om, gjennom formidlingsformen.