Abstract
Denne masteroppgaven er en del av forskningsprosjektet "Teachers' Skillful Coping with Disruptive Behavior in Norwegian and American Classrooms", som ledes av Professor Liv Duesund og Postdoktor Magnar Ødegård ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Studien vår tar utgangspunkt i Duesund og Ødegård (2018, s. 411) sin definisjon av uro i skolesammenheng. De beskriver uro som; "enhver atferd som oppleves som tilstrekkelig forstyrrende for undervisningen og som distraherer lærere og/eller medelever fra læringsaktiviteter". En av skolens oppgaver er å forebygge og håndtere uro som kan hemme undervisning og læringsutbyttet til elevene (Elvén, 2013, s. 7). Samtidig viser forskning at uro er et utbredt problem i norske skoler (Duesund & Ødegård, 2018, s. 410; Ogden, 2009, s. 14). I relasjonen mellom lærer og elev ligger potensialet for vekst og utvikling (Overland, 2007, s. 169). For å redusere den problematiske uroen i klasserommet kan det være interessant å undersøke om positive relasjoner mellom lærere og elever kan ha betydning for arbeidet med å forebygge og håndtere uro. Formålet med studien er derfor å undersøke hvilke måter lærere beskriver at positive relasjoner med elever har betydning for uroen i klasserommet.