Abstract
Dette masterprosjektet er en del av et større forskningsprosjekt «Inkluderende praksiser» ved Universitetet i Oslo. Skolen har et ansvar for å sikre at alle elever får et tilfredsstillende læringsutbytte uansett evnenivå. Den norske skolen har et overordnet mål om å være en skole for alle, hvor alle er inkludert. En lik skole, vil ikke være en likeverdig skole, og det kreves at opplæringen differensieres. Elever har rett til å motta tilpasset opplæring eller spesialundervisning for å få et tilfredsstillende læringsutbytte. Det har den seneste tiden blitt rettet fokus mot kvaliteten på spesialundervisning, og at god kvalitet er helt avgjørende for økt læring og utvikling hos elever som mottar spesialundervisning. Denne masteroppgaven handler om faglig inkludering av elever med generelle lærevansker som mottar spesialundervisning. Målet med studien er å undersøke og beskrive spesialpedagogers arbeid med faglig inkludering for denne elevgruppen. Master oppgavens problemstilling: «På hvilken måte tilrettelegger spesialpedagogen på mellomtrinnet for faglig inkludering hos elever med generelle lærevansker» Teoridelen tar for seg inkluderingsperspektivet i utdanningssammenheng. Jeg har tatt utgangspunkt i Læringsmiljøsenteret sin definisjon på inkludering. Videre i oppgaven vil jeg redegjøre for Nilsen (2017), Olsen, Mathisen og Sjøbloms (2016) tre ulike dimensjonene ved inkluderings perspektivet: sosial, faglig og kulturell. Kapittelet bygger videre på teori omkring samarbeid, relasjoner, læringsmiljø, og motivasjon. Med en fenomenologisk inspirert tilnærming, har jeg gjennom semistrukturert intervju samlet inn data, for å få en forståelse av spesialpedagoger erfaring med faglig inkludering. Utvalget består av tre spesialpedagoger på mellomtrinnet, som har erfaring med spesialundervisning. Analysearbeidet ble gjennomført ved å se etter fellestrekk og ulikheter i det transkriberte datamaterialet. Funnene ble så drøftet og analysert i lys av relevant teori på området. Funne fra studien indikerer at det er flere faktorer som er viktige for å lykkes med faglig inkludering av elever med generelle lærevansker som mottar spesialundervisning. Samarbeidet mellom kontaktlærer og spesialpedagog kom frem som avgjørende for å lykkes med den faglige inkluderingen. I tillegg tydeliggjorde studien at elever måtte føle en tilhørighet til klasserommet, hvor det er rom for å medvirke og delta. Videre ble kvaliteten på relasjonen mellom spesialpedagog og elev trukket frem som vesentlig, her fokuserte spesialpedagogene på en god relasjon som bygget på gjensidig tillit og respekt. For å bidra til økt læring og utvikling tilpasset spesialpedagogene undervisningen til hver time, og fokuserte på elevens mestring og motivasjon.