Hide metadata

dc.date.accessioned2020-10-06T12:20:24Z
dc.date.available2020-10-06T12:20:24Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/80254
dc.description.abstractGode språkferdigheter er en viktig forutsetning for tilegnelse av kunnskap og deltakelse i et sosialt fellesskap. I dagens flerkulturelle samfunn er det imidlertid store variasjoner i språkkompetansen til barn som begynner på skolen. Mangelfulle språkferdigheter kan ha konsekvenser for elevers læringsutbytte. Det er derfor viktig å finne effektive måter som kan støtte språklæringen i skolen, spesielt for minoritetsspråklige elever som trenger språkstøtte. Denne avhandlingen undersøkte hvordan språklæring kan støttes i de tidlige barneskoleårene, basert på et samarbeid mellom forskere og praksisfeltet. Samarbeidet førte til utveksling av kunnskap og erfaringer om språklæring, som blant annet resulterte i utviklingen av et språkkurs. I den første artikkelen vurderes effekten av et intensivt språkkurs for minoritetsspråklige barn på 1. og 2.trinn. Elevene mottok et åtte ukers kurs (åtte halvtimes økter per uke), og barna trente på ord, enkel syntaks og deltok i utvidede samtaler i små grupper. Undervisningen ble gjennomført ved bruk av forskjellige aktiviteter (benevne og peke på bilder, lage tankekart med bildekort, sang og spill) for å gjøre det morsommere å lære språk. I den andre artikkelen gjennomføres kvalitative analyser av lydopptak fra undervisningsøktene i språkkurset. Dette for å vurdere komponenter som varierte mellom å være manualstyrt til lite manualstyrt, samt identifisere kjennetegn ved lærertale. I den tredje artikkelen foretas det en evaluering av kartleggingsverktøyet Norsk Som Læringsspråk (NSL) gjennom analyser av faktorstruktur, reliabilitet, begrepsvaliditet og kriterievaliditet. Resultatene viser at et intensivt språkkurs som møter minoritetsspråklige elever der de er språkmessig, har en positiv effekt på barnas norskspråklige ferdigheter. Ved å benytte komponenter som varierte mellom å være sterkt manualstyrt til lite manualstyrt, kunne lærerne i større grad tilpasse instruksjonene til elevenes språkferdigheter innenfor språkkursets rammer. Kvaliteten ved kartleggingsverktøy er viktig for å identifisere barn i behov av språkstøtte. NSL vurderes som egnet til kartlegging av elevers språkferdigheter på 1.-4.trinn, og resultatene kan være veiledende for innholdet i undervisningen.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.relation.haspartPaper I: Mia C. Heller, Arne Lervåg, Vibeke Grøver (2019). Oral Language Intervention in Norwegian Schools Serving Young Language‐Minority Learners: A Randomized Trial. Reading Research Quarterly, 54( 4), 531– 552. DOI: 10.1002/rrq.248. The article is not available in DUO due to publisher restrictions. The published version is available at: https://doi.org/10.1002/rrq.248. Accepted version is available in DUO: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-75873
dc.relation.haspartPaper II: Teachers' instructional talk in a partly scripted language intervention targeting young language-minority learners: Developments over time. Mia C. Heller og Vibeke Grøver. International Journal of Early Years Education, 2021. DOI: 10.1080/09669760.2021.1893665. The paper is included in the thesis. Also available at: https://doi.org/10.1080/09669760.2021.1893665
dc.relation.haspartPaper III: Kartlegging av språkferdigheter for elever på 1.-4. trinn: En vurdering av kartleggingsverktøyet Norsk Som Læringsspråk (NSL). Mia C. Heller og Arne Lervåg. Norsk tidsskrift for logopedi, 2020/3. The paper is included in the thesis. Also available at: https://norsklogopedlag.no/utgaver/
dc.relation.urihttp://urn.nb.no/URN:NBN:no-75873
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1080/09669760.2021.1893665
dc.titleSupporting second-language learning in the early elementary years: A researcher-practitioner approachen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.creator.authorHeller, Mia Cecilie
dc.identifier.urnURN:NBN:no-83350
dc.type.documentDoktoravhandlingen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80254/3/PhD-Heller-2020.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata