Abstract
Sammendrag Denne masteroppgaven tar for seg hvordan dyr i reklamefilm for kjøtt blir representert, og hvilket bilde dette gir av kjøttindustrien i Norge. Studien tar utgangspunkt i tre reklamefilmer: Griseløftet - Vi setter ny standard for grisevelferd (2018), Si hei til Hubbard (2018) og Rødt kjøtt – klimaversting eller nødvendig? (2019). Oppgaven bygger på en kvalitativ tekstanalyse, som fokuser på reklamefilmenes visuelle virkemidler og bruken av ulik retorikk. Hovedfunnene i studien viser at dyr i kjøttreklamer blir representert på en bedre måte enn de faktiske forholdene til produksjonsdyr i Norge. Funnene blir brukt til å forklare hvordan disse representasjonene skaper et feil bilde av norsk kjøttindustri.
Abstract This master thesis studies how animals in meat commercials are represented, and what image this creates of the meat industry in Norway. The study is based on three commercials: Griseløftet - Vi setter ny standard for grisevelferd (2018), Si hei til Hubbard (2018) and Rødt kjøtt – klimaversting eller nødvendig? (2019). The thesis is based on a qualitative text analysis, which focuses on the visuals of the commercials and use of different rhetoric. The main findings in this study show that animals in meat commercials are represented better than the actual conditions of production animals in Norway. These findings are used to explain how these representations create an incorrect image of the Norwegian meat industry.