Abstract
I denne masteroppgaven studeres TV-serie-diskurser i TV-podkaster, produsert av fans, om Skam og Buffy the Vampire Slayer. Begrepet som brukes om denne typen podkaster er fanpodkaster, og studien fokuserer på hva podkastverter i fanpodkaster snakker om når de snakker om TV, og hvordan de snakker om det. Gjennom tekstanalyse av fanpodkastene Skampod, Sammen om Skammen, Buffering the Vampire Slayer og Still Pretty undersøkes hvilke TV-serie-diskurser som finnes i fanpodkastene, og hvordan podkastens medieegenskaper er med på å forme de konkrete TV-serie-diskursene. Siden nærmest alle TV-serier nå har sin egen podkast, stilles det også spørsmål i denne oppgaven om rollen fanpodkastene spiller til de gitte TV-seriene. Podkaster om bestemte TV-serier forstås ofte som paratekster innen TV-forskning. Om fanpodkaster er paratekster til TV-seriene de omhandler, avhenger av hva som sies i podkastene og hvilke funksjoner det har. Det podkastvertene fra de valgte fanpodkastene sier, og hvordan de formidler det, kategoriseres som næranalytisk og selvidentifiserende TV-serie-diskurser. I den næranalytiske diskursen vektlegges tolkning av seriens plottede koder og symboler, og å orientere lytteren. Den selvidentifiserende diskursen preges av vertenes egne liv, ved at de trekker inn egne erfaringer og verdenssyn i diskusjonene rundt Skam og Buffy the Vampire Slayer. Hvordan podkastformatet tilfører noe til TV-serie-diskursene kommer særlig frem i den selvidentifiserende TV-serie-diskurs, som muliggjøres på grunn av podkastens særegne kvaliteter som medium. Oppgavens funn tilsier at det kan konkluderes med at fanpodkastene ikke er paratekster til Skam og Buffy the Vampire Slayer, men står som selvstendige tekster på grunn av diskursene.
This thesis aims to study TV series discourses in TV-podcasts, produced by fans, about Skam and Buffy the Vampire Slayer. The term used for these types of podcasts are fan podcasts, and the thesis focuses on what podcast hosts in fan podcasts talk about when they talk about TV, and how they talk about it. Through textual analysis of the fan podcasts Skampod, Sammen om Skammen, Buffering the Vampire Slayer and Still Pretty, the TV series discourses that are created in the fan podcasts, and how the medium’s characteristics help shape the specific TV series discourses, are identified and studied. Since almost every TV show now has its own podcast, this thesis also questions the role fan podcasts play in relations to the TV series. Podcasts about a particular TV show are often understood as paratexts, in the field of TV research. Whether fan podcasts are paratexts to the TV series or not, depends on what is said in the podcasts and what functions it has. What the podcast hosts from the selected fan podcasts say and how they convey it, is categorized as closely analytical and self-identifying TV series discourses. In the closely analytical discourse, the emphasis is placed on interpreting the series’ plotted codes and symbols, and orienting the listener. The self-identifying discourse is characterized by the hosts’ own lives, where they draw on their own experiences and worldviews in their discussions about Skam and Buffy the Vampire Slayer. How the podcast format shapes the TV series discourses is particularly evident in the self-identifying TV series discourse, which is made possible by the distinctive qualities of podcast as a medium. It is concluded that the studied fan podcasts are not paratexts to Skam and Buffy the Vampire Slayer, but rather works as standalone texts because of the discourses.