Hide metadata

dc.contributor.authorPalmers, Mathilde Elisabeth Spieler
dc.date.accessioned2020-09-22T23:51:48Z
dc.date.available2020-09-22T23:51:48Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationPalmers, Mathilde Elisabeth Spieler. Å se klimakrisen. En undersøkelse av visuelle representasjoner i dekningen av klimaendringer i norske medier.. Master thesis, University of Oslo, 2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/79923
dc.description.abstractKlimaendringer er vanskelig å visualisere. Det skyldtes blant annet av endringer i klimaet over tid som ofte ikke kan observeres direkte. For mange kan bildene av klimaendringer virke abstrakte og fjerntliggende, der tendensen til bekymring ligger i de mer umiddelbare og kortsiktige risikoene. Oppgaven undersøker hvordan bilder brukes i dekningen av klimaendringer i norske medier ved hjelp av ulike tilnærminger innenfor det bildeanalytiske rammeverket. En kvantitativ innholdsanalyse av bildets innholdselementer identifiserer hvilke innholdselementer som kommer til syne, og en kvalitativ innholdsanalyse undersøker den visuelle innrammingen av klimaendringer som oppstår gjennom samspillet mellom bilde og tekst. Kvalitative intervjuer med journalister som har produsert et utvalg av bildene i året 2019 gir innsikt i hvordan produksjonsprosessen i nettmediene kan forklare omfanget av de visuelle representasjonene. Resultatene indikerer at bildene som brukes i norske medier representerer et tydelig skifte fra en problemorientert mot en løsningsorientert visuell innramming. Denne balansen mellom oppfattelsen av klimaendringenes akutte situasjon og nødvendige tiltak for å begrense den globale oppvarmingen indikerer et skritt i riktig retning for norsk klimadekning sammenlignet med funn fra internasjonal forskning. Selv om norske medier inkluderer et mangfold av lokale og globale bilder, viser funn at kombinasjonen av tekst og bilde kan trekke leseren i forskjellige fortellende retninger ved at den emosjonelle tonen i bildene ikke reflekterer utfordringen som fremstilles i teksten.nob
dc.language.isonob
dc.subjectVisuell kommunikasjon
dc.subjectKlimaendring
dc.subjectFotografi
dc.subjectJournalistikk
dc.subjectKlimakommunikasjon
dc.subjectBilder
dc.subjectKlimaendringer
dc.subjectVisuell formidling
dc.titleÅ se klimakrisen. En undersøkelse av visuelle representasjoner i dekningen av klimaendringer i norske medier.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-09-23T23:47:37Z
dc.creator.authorPalmers, Mathilde Elisabeth Spieler
dc.identifier.urnURN:NBN:no-82997
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/79923/1/MasteroppgaveMathildeSpielerPalmersVa-r2020.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata