Abstract
Temaet i denne oppgaven er bruk av dataspill i samfunnsfag. Med den kommende fagfornyelsen er både digitale ferdigheter og det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap aktuelle. Dataspillet «Snasen kommune» kan tas i bruk i samfunnsfagundervisningen for å undervise i disse temaene. Denne oppgaven er en kvalitativ studie om hvilke muligheter og utfordringer som oppstår når man tar i bruk dataspill i samfunnsfagundervisningen. Problemstillingen lyder derfor som følger: Hvilke muligheter og utfordringer ligger i å bruke et dataspill i samfunnsfagundervisning knyttet opp mot temaene medborgerskap og lokaldemokrati? Målet med oppgaven er å bidra med ny kunnskap om bruk av dataspillet Snasen kommune i samfunnsfagundervisning. Denne undersøkelsen har brukt en kvalitativ tilnærming til problemstillingen. Det har i forbindelse med oppgaven blitt gjennomført observasjon av en klasse på 8.trinn som har hatt et undervisningsopplegg hvor dataspillet Snasen kommune blir brukt. I tillegg er det gjennomført intervju av læreren og åtte elever fra klassen. Observasjon og intervju utgjør dermed empiren som er utgangspunktet for oppgaven. Analysen tar utgangspunkt i kodingen av datamaterialet. Diskusjonen fortsetter med bruk av funnene fra analysen sett i lys av oppgavens teoretiske rammeverk. Oppgaven tar utgangspunkt i medborgerskapsbegrepet sett i lys av Sætra og Strays (2019) tre idealtyper for medborgerskap. Dataspill som verktøy i undervisningen blir presentert basert på teori av Gee (2007) og andre. Studien kommer med et bidrag til samfunnsfaglærere som ønsker å undersøke muligheten for å ta i bruk dataspill i undervisningen. Dermed kan lærere vurdere de ulike mulighetene og utfordringene basert på denne studien, og eventuelt tilpasse bruken av dataspill til de individuelle klassene.