Abstract
Denne studien undersøker et undervisningsopplegg om seksualitet i samfunnsfag. Formålet med studien er å bidra til økt innsikt om hvordan elever kan oppleve seksualitetsundervisning, hvordan læreren ser på seksualitetsundervisning, hvilke utfordringer som kan oppstå i arbeidet med undervisning om seksualitet, og hvordan seksualitet kan undervises om i samfunnsfag på en hensiktsmessig måte. Datamaterialet som ligger til grunn for denne oppgaven er observasjon av en undervisningsøkt med temaet seksualitet med utgangspunkt i materiale fra Uke 6-kampanjen, dybdeintervju med læreren og fokusgruppeintervju med elever i etterkant av økta. Oppgaven tar teoretisk utgangspunkt i Biestas tredeling av kvalifiserende, sosialiserende og subjektiverende tilnærminger til undervisninga for å belyse ulike forståelser av medborgerskapsbegrepet. I denne konteksten vil Plummers intime medborgerskap bli presentert som et verktøy for å forstå medborgerskap i relasjon til seksualitetsundervisning. Andre perspektiver som ligger til grunn for analysen i denne oppgaven er Røthings mangfoldskompetanse, Christensens kunnskapsområder og Kumashiros antidiskriminerende undervisnig. Oppgavens funn viser at læreren setter undervisning om seksualitet i en særstilling, og at målet med seksualitetsundervisninga er at elevene får en mer inkluderende holdning til egen og andres seksualitet. Slik kan elevene ta trygge valg rundt seksualitet her og nå. For å oppnå dette underviser læreren seg med et normkritisk blikk, og ved å legge til rette for bruk av samtaleregler i diskusjonsoppgaver med mulige følsomme tema. Læreren bruker temaet menneskerettigheter som inngang til undervisning om seksualitet, og oppfordrer til aktivt medborgerskap gjennom aktivisme. På tross av at seksualitet for mange kan være et privat tema, ønsker elevene mer seksualitetsundervisning med lærere som har en åpen holdning til temaet. Mine funn tyder på at seksualitetsundervisning i samfunnsfag kan bidra til utviklingen av elevenes intime medborgerskap gjennom undervisning som utfordrer elevenes verdensbilde ved å problematisere normer om kjønn og seksualitet, ved å tydeliggjøre seksuelle rettigheter og grensesetting som muliggjør trygge valg rundt seksualitet, og ved å presentere seksualitetens mangfoldige natur. Ifølge læreren kan den nye læreplanens økte fokus på seksualitet i undervisninga skape rom for undervisning der dette er mulig.