Abstract
Problemstillingen for denne studien er «Hva legger et utvalg lærere vekt på i vurdering av muntlige presentasjoner i KRLE og religion og etikk, og hvordan gir de tilbakemelding?». Det finnes ikke mye forskning på vurdering i disse skolefagene og heller ikke på muntlige ferdigheter mer generelt. Vurderingspraksiser er en viktig del av lærerprofesjonaliteten som det er gode grunner til å utforske nærmere. Den første delen av problemstillingen har jeg knyttet til den vanlige inndelingen i kunnskaps-, ferdighets-, og holdningsmål (se for eksempel Sødal (2016)). Den andre delen av problemstillingen har jeg delt inn i når tilbakemeldingen kommer, hvordan den gis, og bruk av egen- og hverandrevurdering. For å drøfte funnene har jeg brukt litteratur om vurdering, kompetanse og forståelsesbegrepet. For å besvare oppgaven har jeg gjennomført individuelle, semistrukturerte kvalitative intervjuer med seks lærere, tre på ungdomsskolen i KRLE og tre på videregående i religion og etikk. Resultatene viser at lærere i stor grad legger vekt på kunnskapsinnhold i presentasjonene, men at også ulike ferdigheter som refleksjonsevne, struktur og manusbruk er viktige for dem. Holdningsmålene er det ulike tilnærminger til, men flere av lærerne forteller at de velger å snakke med eleven om holdninger de utviser utenom karaktersetting. Hvordan lærerne gir tilbakemelding, varierer mer – både med tanke på når tilbakemeldingen kommer, og hvorvidt den er skriftlig eller muntlig. Det er variasjon både innad på de ulike trinnene og mellom de ulike trinnene knyttet til egen- og hverandrevurdering. Overordnet sett viser denne oppgaven at vurdering henger sammen med andre viktige faktorer i undervisningssituasjonen, blant annet læreren som profesjonsutøver, fagets rammetimetall, kommunikasjon og relasjoner. Vurdering både påvirker og blir påvirket av disse faktorene. Særlig interessant er hvordan lærernes vurdering kan knyttes til elevenes utvikling av en selvstendig forståelse, som også involverer selvforståelse.