Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hva som kjennetegner representasjonen av kvinnelige toppledere i Aftenposten-spalten Livet på toppen og i Dagens Næringsliv-spalten Lederintervjuet. Målet er å kartlegge hvorvidt det eksisterer forskjeller i representasjonen av kvinner og menn, samt å avdekke hva som kjennetegner medierepresentasjonen av de kvinnelige lederne. Oppgavens utvalg strekker seg fra 2014 til og med 2018, og inneholder samtlige intervjuer publisert i denne perioden. For å kartlegge representasjonen er det gjennomført en kvantitativ innholdsanalyse av hele utvalget, samt en kvalitativ tekstanalyse av et utvalg intervjuer. Analysen viser at kjønnsbalansen i spaltene er relativt jevn, med en liten overvekt av kvinner. Den avdekker også at kvinner, i større grad enn menn, omtales i kjønnsrelaterte termer og i sammenheng med familiære forhold. Menn, på den andre siden, omtales i noe større grad enn kvinnene, ved bruk av alder og utseende. Studien har også undersøkt hvorvidt journalistene benytter stereotypier knyttet til kvinnelige ledere i sin omtale av de kvinnelige lederne. Hyppigst brukt er gjennombrudds- og jernkvinnestereotypiene. Noen av lederne bruker også betegnelsen flink pike i sin omtale av andre ledere, og studiens teoretiske bidrag er en konseptualisering av en ny type lederstereotypi; flink pike’.