Abstract
Denne masteroppgaven i religion- og etikkdidaktikk tar utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan vurderer nyutdannede religionslærere den første tiden som lærer innenfor skolefagene KRLE og religion og etikk?». Studien har som mål å få frem de nyutdannede lærernes stemmer med fokus på hva de forteller om sin rolle som religionslærer, sentrale utfordringer de møter som fersk lærer, og sammenhenger de ser mellom utdanningen og profesjonsutøvelsen de nå står i. Gjennom en kvalitativ intervjustudie har jeg avdekket interessante synspunkter på hvordan den første tiden som lærer kan være for en religionslærer. I drøftingen belyses materialet med sentrale religionsdidaktiske perspektiver fra Judith Everington (2016) på religionslæreren, som jeg også drøfter opp mot allmenndidaktiske perspektiver fra Astrid Tolo (2017) og Ida Hatlevik (2014) på kompetanse og lærerprofesjonalitet. Funnene fra studien peker først og fremst på at den første tiden som religionslærer kan være krevende på flere måter. Det kommer tydelig frem at de nyutdannede religionslærerne har stått overfor en kompleks lærerhverdag som har krevd handling i møte med uforutsette hendelser. Religionsfaget og religionslærerrollen fremstår som sentrale forutsetninger for profesjonsutøvelsen. Grunnlaget for profesjonsutøvelsen, avhenger av det teoretiske fundamentet fra lærerutdanningen, mengden av lærererfaring og profesjonsfellesskapet man trer inn i som religionslærer. Når religionslærerne fra denne studien da fremhever at de har sett liten sammenheng mellom lærerutdanning og profesjonsutøvelsen, sammen med at de som nyutdannet naturlig nok har lite lærererfaring, er det ikke rart å forstå at den første tiden som religionslærer kan være vanskelig. Samtidig har alle de nyutdannede religionslærerne i denne studien vært i stand til å håndtere den første tiden i læreryrket.