Abstract
Problemstilling og formål: Formålet med studien er å finne ut av om eierform påvirker innholdet i barnehagen. Hovedfokus vil være å se på hvordan samfunnsmessige forhold skaper rammebetingelser for innholdet i barnehagen og former innholdet, samt å belyse hva som skjer når læreplan, barnehagens vedtatte mandat og politiske føringer møter en barnehagekontekst der også andre interessenter kan påvirke innholdet. Jeg vil undersøke hvordan kvalitetsforståelsen, her forstått som bakgrunnen for de prioriteringer og vurderinger som gjøres i barnehagen, formes av ulike interessenter, og om dette er systematisk ulikt i kommersielle og offentlige barnehager. Dette temaet er aktualisert gjennom en tydelig utvikling mot at en større andel av de private barnehagene er en del av kommersielle kjeder. Det underliggende temaet i oppgaven vil derfor være å se på om dette kan føre til endringer som både former de enkelte barnehagene i kjeden, eventuelt også til en dreining vekk fra en felles forståelse av hva norske barnehager er og skal være. Studien søker å gi et bilde av hvilke interessenter som former barnehagenes forståelse av kvalitet gjennom intervjuer av pedagogiske ledere og styrere, samt en analyse av arbeidsplaner med fokus på hvordan arbeidet med, innholdet i og begrunnelsen for planer og kompetanseheving formes. Interessentene som undersøkes er staten, eier og foreldre. Fokusområdet er om dette er ulikt i kommersielle og offentlige barnehager. Kvalitetsforståelse forståes som en praksisnær idé, der det forutsettes at informantenes vurderinger gjøres på bakgrunn av det de anser som mulig å gjennomføre innenfor de eksisterende rammene som settes rundt barnehagehverdagen. Denne tematikken belyses med følgende problemstilling: Hvilken rolle har eierform for formingen av kvalitetsforståelsen i barnehagene?