Abstract
Dataspill fremstilles ofte som ren underholdning, men kan det også brukes til å utjevne forskjeller i samfunnet? Omtrent 25 prosent av dagens ungdom fullfører ikke videregående opplæring i løpet av fem år (Statistisk Sentralbyrå, 2018a). Skolefrafall kan medføre økonomiske konsekvenser for samfunnet, og begrenset livskvalitet for individene det gjelder. I oppgaven undersøker vi om spillbasert undervisning kan bidra til økt læring og mestring hos elever, og dermed redusere skolefravær. Vi undersøker hvilken påvirkning mestring har på skolefravær, og om egenskaper i dataspill kan fremme mestringsfølelse hos elever med alvorlig skolefravær. Til slutt skisserer vi muligheter og utfordringer som læreren står overfor i møte med dataspill som læringsverktøy. For å undersøke sammenhengen mellom dataspill, mestring og skolefravær, har vi sammenstilt sentral litteratur og studier som er gjort på feltet. I tillegg har vi gjennomført dybdeintervjuer med totalt fem informanter. Informantene belyser perspektiver fra både fagpersoner og elever sitt ståsted. Funnene belyses også ut fra læringsteorier, med vekt på den konstruktivistiske læringsteorien. Funnene våre viser at elever med alvorlig skolefravær er en sammensatt gruppe, der dataspill kan fungere som en felles interesse og mestringsarena. Mestringsopplevelser i spillbasert undervisning kan bidra til å forebygge skolefravær hos noen elever. For andre kan undervisningsmetoden passe mindre godt. Dette kan skyldes risiko for spillavhengighet, eller ønske om å skille mellom skole og fritid, læring og underholdning. Videre viser oppgaven hvordan enkelte elementer i dataspill kan legge til rette for mestring. Egenskaper som interaktivitet og autonomi i dataspill kan skape en større nærhet til innholdet og føre til dypere læring. Muligheten til å prøve og feile uten alvorlige konsekvenser i dataspill er viktig for elevenes mestringsfølelse. Følelsen av nederlag i dataspill er kortvarig, og hvis man taper kan man raskt prøve igjen. På den måten kan dataspill ufarliggjøre nederlag og øke elevenes mestringstro. Det er likevel en fare for at engasjerende elementer i dataspill overskygger læringsmålene.