Sammendrag
De siste årene har det vært et økt fokus på å inkludere innovasjon og/eller entreprenørskap i utdannelsen. Vi har i dette studiet undersøkt hva masterprogrammet Innovasjon og Entreprenørskap gir av kunnskap, og hvordan denne kunnskapen videre kan brukes i arbeidslivet. Teorien tar først og fremst utgangspunkt i "employability"-begrepet som i hovedsak går ut på hvordan en tilegner seg arbeid. For å se på mastergradens rolle i forhold til "employability", spør vi følgende: I hvilken grad kan masterutdanning i innovasjon og entreprenørskap bidra til å styrke kandidatenes "employability"? På hvilken måte kan spesielt praksisbasert læring i en mastergrad i innovasjon og entreprenørskap bidra til kandidatenes "employability"? Vil en mastergrad i innovasjon og entreprenørskap kunne gi kompetanse til å både ta ingeniørjobber og ikke-ingeniørjobber? For å besvare dette har vi gjort en kvalitativ studie med to gruppeintervjuer. Dette sammen med teori om "employability", samt teori rundt entreprenørskapsutdanning og organisasjonsteori, skal sammen gi grunnlag for å konkludere følgende: Studiet viser at tverrfagligheten i masterprogrammet Innovasjon og Entreprenørskap styrker kandidaters "employability". Grunnlaget for dette er at kombinasjonen av ingeniørbakgrunnen sammen med den generelle kompetansen en tilegner seg under masterprogrammet, danner grunnlag for en stor bredde i arbeidsmuligheter.
The focus on including innovation and/or entrepreneurship in education has increased the last few years. The purpose of this thesis is to look at what kind of knowledge a master's degree in innovation and entrepreneurship provides, and how this knowledge can be used in working life. The theory is primarily based on the employability-concept, which refers to your ability to get initial employment, maintain employment and obtain new employment. To look at the role of the master's degree in relation to employability, we ask the following: To what extent can a master's degree in innovation and entrepreneurship help to strengthen candidates' employability? In what way can practice-based learning in a master's degree in innovation and entrepreneurship contribute to candidate ́s employability? Will a master's degree in innovation and entrepreneurship be able to provide the skills needed to be able to get engineer and non-engineering jobs? A qualitative study with two group interviews were used to answer these issues. Based on the result from the interviews, as well as theory on entrepreneurship education, organizational structure and employability, we have concluded the following: This study shows that interdisciplinarity in the master ́s degree of innovation and entrepreneurship strengthens candidate’s employability. The basis for this is that the combination of an engineering background, as well as the general competence acquired during this master ́s degree, together gives candidates a wide variety of job opportunities.