Abstract
Denne masteroppgaven er en fortolkende studie av digitale læringsmiljøer i høyere utdanning. Studien er en del av det pedagogiske kvalitative prosjektet UDFeed. Studien fulgte et emne ved Institutt for Informatikk ved Universitetet i Oslo, hvor jeg gjennomførte ulike kvalitative metoder som intervjuer og observasjoner innenfor konteksten til emnets aktører. Gjennom bruk av aktivitetsteoretisk artefaktøkologi og transparens fikk jeg et dypere innblikk i hvordan de digitale læringsmiljøene var satt sammen, samt aktiviteter som skjer innenfor disse læringsmiljøene. Denne studiens bidrag hjelper til å forstå hvordan man kan se på et digitalt læringsmiljø som en artefaktøkologi, hvor den fikk frem flere dilemmaer. Aktiviteter som studenter og andre aktører gjorde ved hjelp av medierende artefakter så jeg på som spesielt viktig, hvor jeg argumenterer for et behov å se sammenhengen mellom artefakter og ikke bare artefakten i all enkelhet, for å kunne oppnå transparent interaksjon. Ved å ha et fokus på hvilke artefakter man inkluderer i artefaktøkologien kan man også bedre tilrettelegge for bruk av de digitale læringsmiljøene for første gang.