Abstract
Sammendrag Denne oppgaven undersøker tilstanden norske kommunikatører når det kommer til å måle og evaluere effekten av kommunikasjonsaktiviter. I tillegg undersøker oppgaven holdninger til å innføre et standardisert sett med retningslinjer på måling og evaluering i bransjen. Barcelona prinsippene eksisterer allerede, men har ikke blitt implementert som standardisert sett ennå i bransjen. Jeg har tatt utgangspunkt i et omfattende datasett gjennomført av Alexander Buhmann og Peggy Brønn ved Handelshøyskolen BI i Oslo i samarbeid med Kommunikasjonsforeningen. Dette har jeg analysert kvantitativt ved hjelp av frekvenstabeller. Funnene viser at respondentene ønsker å måle og evaluere mer enn de gjør per dags dato, men at flere faktorer bidrar til at det ikke blir prioritert. Samtidig som respondentene ønsker å måle mer er det en skepsis til å innføre standarder for målinger og evaluering. Teorien i oppgaven baserer seg på effektmåling, eksisterende målemodeller i bransjen og standardisering og kommer fra fagartikler og fagbøker på feltet.