Abstract
I det følgende intenderer jeg å vise hvordan Hegels kritikk av det moralske standpunktet kan betraktes som en fruktbar innfallsvinkel for å påpeke de teoretiske tilkortkommenheter som gjennomsyrer den deontologiske proseduralismen. Det moralske standpunkt er i denne sammenheng ment å betegne en formal pretensjonen om å innta et perspektiv der moralske normer og rettslige prinsipper kan bedømmes og berettiges gjennom en upartisk prosedyre. Med utgangspunkt i Jürgen Habermas’ diskursteoretiske tilnærming til moralitet vil jeg bemerke hvordan denne den deontologiske proseduralismen later til å underminere det faktum at realiseringen av den moralske aktørens selvbestemmelse forutsetter at aktøren alltid allerede har kunnet artikulere sin motivasjonelle og deliberative kapasitet innenfor rammene av en konkret livshistorisk kontekst. Fra det hegelianske perspektivet gjør Habermas et mistak i den forstand han forventer at den språklige kapasiteten og den atferdsmessige kompetansen forvandlet om til rasjonaliserte livsformer, skal kunne utgjøre en tilstrekkelig basis for å gjøre den moralske aktøren i stand til å ville delta i en diskursiv kontekst for dermed skape den hensiktsmessige motivasjon til å ville handle moralsk. En slik forventing om at den idealiserte fullbyrdelsen av den moralske refleksjonen skal kunne kulminere i et regulativt prinsipp som både vil og må overskride grensene til det kontingente sosialhistoriske fellesskapet later til å bære i seg en uforløst spenning som i siste instans vil stå i fare for å gjøre hele den formale prosedyren fruktløs. Det tiltakende paradoksale, vil Hegel hevde med klar brodd rettet mot den deontologiske proseduralismen, er at i ens iver etter å ville innta et ståsted for å utføre en kontekstoverskridende refleksjon for dermed kunne etterprøve moralske normer med henblikk på deres rasjonelle grunnlag, så later en imidlertid til å overse det faktum at en samtidig baserer betingelsene for en slik refleksjons-idealistisk ansats på det samme grunnlaget en er ment å skulle kritisk etterprøve. Med andre ord, med Hegel vil jeg demonstrere at den diskursteoretiske tilnærming til moralitet ikke vil kunne konstruere sitt formale standpunkt uten å anta at visse kontingente historiske og samfunnsmessige forhold allerede ligger til rette, hvorpå dette uunngåelig vil involverer at diskursteorien antar bestemte moralske normer som allerede gyldige som en forutsetning for sin egen operasjonalisering.
In the following, I intend to demonstrate how Hegel’s critique of the moral standpoint can be regarded as a quite fruitful approach towards uncovering the theoretical discrepancies that permeate the perspective of a deontological proceduralistic approach towards morality. The moral standpoint is in this context meant to designate a formal pretension towards entering a perspective where in which moral norms and legal principles can be assessed and justified through an impartial procedure. By making Jürgen Habermas’ discourse theory of morality my point of reference I will observe and demonstrate how this deontological proceduralism tends to undermine the fact that the realization of the self-determination of the moral agent presupposes that the agent in question always already has been able to articulate her motivational and deliberative capacities within the limits of a concrete life-historical context. From the Hegelian perspective, I will explain how Habermas makes a mistake when he concludes that the linguistic capacity and the behavioural competence transformed into rationalized forms of life can be regarded as a sufficient basis for the moral agent to partake in a discursive context and therefore inhabits the means to generate the appropriately motivation for acting morally. The expectation that the idealized accomplishment of moral reflection shall culminate in a regulative principle that both will and must transcend the limits of a contingent social-historical community seems to carry within itself the elements of an unresolved tension, which ultimately would stand in the danger of rendering the formal procedure as fruitless. The increasingly paradoxical, Hegel would claim in regards to the deontological proceduralism, is recognizable in its attempt to construct a standpoint for performing a context-transcending reflection in regards to the rational structure of moral norms: In order to operationalize the moral standpoint one seems to disregard the fact that one inevitably has to ground the conditions of the idealistic reflection on the same rational structure one is meant to be critically investigating. With Hegel, I aspire to demonstrate how a discourse-theoretical approach to morality will not be able to construct a formal standpoint without presuming that certain contingent historical and social circumstances already are established, whereupon this inevitably involves assuming the validity of certain moral norms as a condition of its own intelligibility.