Hide metadata

dc.contributor.authorBelsom, Idunn
dc.date.accessioned2018-09-07T22:03:48Z
dc.date.available2018-09-07T22:03:48Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationBelsom, Idunn. Jeg vurderer situasjonen fra gang til gang. PP-rådgiveres tanker om observasjon som kartleggingsmetode i sakkyndighetsarbeid.. Master thesis, University of Oslo, 2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/64480
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å undersøke hvilke tanker PP-rådgivere har om bruken av observasjon som kartleggingsmetode i utredningen av barn og elever i forbindelse med sakkyndig vurdering. Studiens problemstilling er: Hvilke tanker har pedagogisk-psykologisk rådgivere om bruken av observasjon som kartleggingsmetode i sakkyndighetsarbeidet? For å belyse og utdype problemstillingen har den blitt undersøkt gjennom tre forskningsspørsmål: Hvilke vurderinger gjør PP-rådgivere ved bruk av observasjon? Hvilke kartleggingsmetoder prioriterer PP-rådgivere og hvorfor? I hvilken grad er observasjon brukt for å kartlegge miljøet barnet befinner seg i? Problemstillingen er undersøkt gjennom kvalitativ forskningsmetode. Det er benyttet semistrukturert intervju for å hente inn empiri. Utvalget består av 3 kvinner som arbeider som pedagogisk-psykologisk rådgiver i to forskjellige kommuner på Østlandet. Datamaterialet er analysert med inspirasjon fra stegvis-deduktiv induktiv metode. Tolkningen av datamaterialet er gjort med inspirasjon fra hermeneutikk og fenomenologi. Datamaterialet fra intervjuene har inspirert innhenting av teori som benyttes til å belyse og drøfte informantenes utsagn. Resultat og konklusjoner: PP-rådgiverne gjør vurderinger i forbindelse med observasjon knyttet til tidsbruk og situasjon, presentasjon, deltakelse og systematikk. De har ulike måter å strukturere observasjoner på, og de gjennomfører observasjoner på den måten de selv mener er mest hensiktsmessig. De gjør også ulike vurderinger i hver enkelt sak, og tilpasser bruken av observasjon til individet og omgivelsene som skal observeres. PP-rådgiverne bruker et bredt spekter av kartleggingsmetoder i forbindelse med sakkyndig vurdering. De ulike kartleggingsmetodene benyttes for å kunne skrive en sakkyndig vurdering i henhold til loven og med utgangspunkt i henvisningsgrunnen. Under utredning av elever gjennomføres evnekartleggingen WISC nærmest som en standard. PP-rådgiverne bruker evnekartlegging fordi de opplever at testsituasjonen gir dem mulighet til å observere barnet, skape relasjon til barnet og ha samtaler med barnet. PP-rådgiverne benytter ulike tester og deler ut normerte observasjonsskjemaer til barnehage-ansatte, lærere og foreldre. De anser normerte observasjonsskjemaer som noe de deler ut, og benytter det ikke selv når de observerer. De gir uttrykk for å gjøre et valg av kartleggingsmetoder som de gjennomfører selv, mens andre metoder blir delegert bort. PP-rådgiverne bruker observasjon som utgangspunkt for veiledning til barnehageansatte og lærere og som et utgangspunkt for å snakke med barnets foreldre. Observasjon brukes også til å undersøke det sosiale miljøet rundt barnet og til en viss grad det ordinære barnehage- og opplæringstilbudet. PP-rådgiverne opplever at det ordinære tilbudet ikke kan undersøkes kun ved bruk av observasjon, men at de også må benytte samtaler. De opplever også at systemarbeid er nyttig når de skal vurdere det ordinære tilbudet.nob
dc.language.isonob
dc.subjectPP-tjenesten
dc.subjectPP-rådgiver
dc.subjectobservasjon som kartleggingsmetode
dc.subjectobservasjon
dc.subjectsakkyndighetsarbeid
dc.subjectpedagogisk-psykologisk tjeneste
dc.subjectsakkyndig vurdering
dc.subjectkartleggingsmetoder
dc.subjectpedagogisk-psykologisk rådgiver
dc.titleJeg vurderer situasjonen fra gang til gang. PP-rådgiveres tanker om observasjon som kartleggingsmetode i sakkyndighetsarbeid.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-09-07T22:03:48Z
dc.creator.authorBelsom, Idunn
dc.identifier.urnURN:NBN:no-67083
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/64480/1/Masteroppgave-i-spesialpedagogikk-Idunn-Belsom.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata