Abstract
For å forhindre smitte på et sykehus er det viktig med gode hygieneforhold og dermed er det også viktig med gode rutiner på renholdet. For å minke sannsynligheten for smitte er det nødvendig å holde ulike områder så rene som mulig. Støttefunksjoner slik som renhold er ofte en mindre omtalt, men viktig del i sykehusdriften og digitale verktøy kan være med på å forbedre koordinering av renholdet. I dette studiet ønsker vi å se hvordan arbeidsrutinene til renholdsavdelingen blir påvirket ved å gå fra ingen digitale hjelpemidler på Fredrikstad Sykehus til en digitalisering av arbeidsprosesser på Sykehuset Østfold Kalnes. Samtidig vil vi se hvordan renholdsavdelingen kan ha innflytelse på pasientflyten på Sykehuset Østfold Kalnes grunnet innføringen av enkeltmannsrom. Dette har medført at renholdsrutinene er forandret. Sykehuset Østfold Kalnes har hatt et spesielt fokus på pasientflyten og sykehuset har gjennomført en rekke tiltak for å sikre sikker og effektiv pasientflyt. Gjennom dette fokuset på pasientflyt og innføringen av et felles digitalt rammeverk på tvers av avdelinger, har Sykehuset Østfold Kalnes vist seg å passe som en empirisk case studie. Her kan en se på innflytelsen renholdsavdelingen har på pasientflyten og hvordan digitaliseringen har påvirket arbeidsprosesser. Videre er teorien om rask og jevn flyt (the theory of swift, even flow) blitt brukt som et teoretisk rammeverk. Gjennom dette er det vist at behovet for renhold kan medføre midlertidige flaskehalser. Disse flaskehalsene forårsaker ventetid, ekstra ressursbruk og ekstra kostnader. Det er dermed viktig å koordinere renholdet på en gunstig måte for å begrense disse flaskehalsene. For å få et bedre utbytte av renholdsrutinene kan IT verktøy være med på å bedre kommunikasjonen om behovet for raskt renhold. Samtidig kan en sammenslåing av lignende renhold gjøre det mulig å forbedre kapasiteten og dermed begrense varigheten av renhold. Gjennom slike tiltak vil også flaskehalsene begrenses.