Abstract
Denne oppgaven vil undersøke de antikke templenes rolle og funksjon i Romas senantikk og tidlige middelalder i perioden 400 til 800 e.Kr. Gjennom en analyse av templene ønsker jeg å belyse et mer omfattende tema; det kristne Romas syn på sin egne hedenske fortid. Den hedenske romerske statskultus døde ut på 300-tallet e.Kr. Romerrikets første kristne keiser Konstantin likestilte kristendommen med andre religioner i år 313. Senere keisere ga kristendommen økende privilegier på bekostning av de gamle religionene. I 391 innførte keiser Theodosius forbud mot all hedensk religiøs praksis. De romerske templene ble stengt. Det skulle gå mer enn 200 år før bygningene på nytt ble tatt i bruk. Et studium av antikke templer i middelalderens Roma, innebærer også et studium av tidligkristne kirker. Dette fordi templene nærmest utelukkende ble gjenbrukt som kirker. Denne særegne og eksklusive formen for gjenbruk reiser spørsmålet om templene sto i en særstilling i forhold til andre antikke bygninger. En sentral problemstilling er derfor hvorvidt templene stod i en særstilling i forhold til andre antikke bygninger og om dette kan forklare arten av og tidspunktet for gjenbruken av templene. Et annet sentralt spørsmål vil være i hvilken grad litteratur og teorier hentet fra forskningsområdet fortid i fortiden kan bidra til større forståelse av gjenbruken av antikke templer i middelalderens Roma.
This thesis is an analysis of the role and functions of the Pagan Roman temples in Late Antiquity and the early Middle Ages from 400 to 800 C.E. By analysing the temples I intend to elucidate a wider subject- The attitude of Christianised Rome towards its Pagan past. A study of Pagan temples in Rome necessitates a study of early Christian churches as temples were re-used exclusively as churches. This fact raises the question whether the temples had a special position compared to other Ancient buildings and whether this can explain the form and time of re-use of the Pagan temples. Another central question is whether theories and literature from the field the past in the past can contribute to a greater understanding of the re-use of Pagan temples in Medieval Rome.